Vyučující
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Bučková Hana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata předmětu po jednotlivých týdnech výuky: 1. Digitální technologie - terminologie, konkrétní příklady, posouzení vhodnosti pro využití v rámci preprimárního vzdělávání. 2. Využití internetu v práci učitele MŠ, interaktivní tabule v MŠ, tablety a další dotyková zařízení v MŠ, další multimediální zařízení v MŠ. 3. Algoritmy v běžném životě, možnosti rozvoje algoritmického myšlení. Software pro děti. 4. Dětské programovací jazyky 1. 5. Dětské programovací jazyky 2. 6. Digitální a robotické hračky, senzory 1. 7. Digitální a robotické hračky, senzory 2. 8. Digitální a robotické hračky, senzory 3. 9. Digitální a robotické hračky, senzory 4. 10. Bezpečnost při využívání digitálních technologií v mateřské škole, ergonomie. 11. Organizace řízených činností s digitálními technologiemi ve skupinách. 12. Digitální koutek. Propojení na pedagogickou praxi: Náplní seminářů bude praktická aplikace digitálních technologií formou mikrovýstupů a reálných vzdělávacích polytechnických aktivit zaměřených na děti v předškolním věku. Ve výuce budou prezentovány příklady reálného využívání digitálních technologií v pedagogické praxi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cíl předmětu: V souladu s aktuálními trendy a technologickým vývojem seznámit studenty s možnostmi rozvoje informatického myšlení a vhodnými digitálními učebními pomůckami. Dále se předmět zaměřuje na vytvoření kompetenční báze umožňující praktickou realizaci vzdělávacích aktivit v prostředí mateřských škol. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat vhodné digitální technologie s předpokladem pro využití na úrovni preprimárního vzdělávání, - pracovat s robotickými stavebnicemi, programovat činnost robota/robotické hračky, - využívat vhodný didaktický software, - pracovat s daty různého charakteru a na základě dat vyslovit tvrzení, - popsat problém vlastními slovy a vybrat podstatné vlastnosti předmětu či jevu pro vytvoření algoritmu, - navrhnout počítačový program v dětském blokově orientovaném jazyce k vyřešení jednoduchého problému a upravit jej pro podobný problém, - ovládat vybrané technologie, - znát ergonomické zásady využívání digitálních technologií.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
DOBIÁŠ, Václav, 2019. Digitální technologie v mateřské škole. Dostupné z: https://imysleni.cz/images/vyukove_materialy/JU_Digitalni_technologie_MS.pdf. .
-
HAVELKA, Martin a STOFFOVÁ, Veronika. Robotika - stavba a programování robotů. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. Studijní texty. ISBN 978-80-244-5194-7. .
-
KALAŠ, Ivan, 2011. Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdělávaní. 1. Bratislava: UNESCO. ISBN 978-5-905175-03-9. .
-
KELLY, James F. Objevuj!. Kódování. 1. vydání. [Brno]: Lingea, 2021. 64 stran. ISBN 978-80-7508-723-2. .
-
MANĚNOVÁ, Martina a Simona PEKÁRKOVÁ, 2019. Algoritmizace s využitím robotických hraček pro děti do věku 8 let [online]. 1. České Budějovice: PF JČU. Dostupné z: https://www.imysleni.cz/ucebnice/rozvoj-informatickeho-mysleni-s-vyuzitim-robotickychhracek-v-materske-skole-a-na-1-stupni-zs. .
-
MCMANUS, Sean. Jak se naučit programovat v 10 lekcích. První české vydání. Praha: Svojtka & Co., 2017. 64 stran. Super lekce. ISBN 978-80-256-2046-5. .
-
Programování pro děti: naučte se programovat při tvorbě skvělých her. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013. 159 s. ISBN 978-80-251-3809-0. .
-
ROGERS-WHITEHEAD, Carrie. Digitální rodičovství: jak pomoci dětem vybudovat si zdravý vztah k technologiím. První české vydání. Praha: Grada, 2022. 231 stran. ISBN 978-80-271-3495-3. .
|