Předmět: Části strojů a zařízení

« Zpět
Název předmětu Části strojů a zařízení
Kód předmětu KTE/CSZ@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kučerka Daniel, PaedDr. Ing. PhD.
  • Šiška Adam, Ing.
  • Dostál Jiří, doc. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Sedláček Michal, Ing. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět Části strojů a zařízení spočívá ve zprostředkování vybraných poznatkových struktur problematiky části strojů a zařízení a strojnictví. Výuka je zaměřena na osvojení základních technických a technologických znalostí. Při řešení vybraných úloh z oblasti části strojů a zařízení, strojnictví je vytvářen prostor pro rozvoj systémového a technického myšlení. Uvedený předmět navazuje na problematikou Technická grafika a zobrazování a Teoretické základy techniky (Materiály pro aplikace v technice) a Základy konstruování, současně tvoří poznatkovou bázi předmětu Provoz, diagnostika a údržba strojů. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat pojem stroj, zařízení, mechanismus, strojní součást, spoj, " vysvětlit význam strojních součástí, mechanismů a strojů, " objasnit vztah mezi rozměry strojní součásti, použitým materiálem a funkcí strojní součásti, " vyjmenovat a charakterizovat různé typy spojů používaných ve strojírenské praxi, " vyjmenovat a charakterizovat druhy materiálů používaných ve strojírenské praxi, " provést základní výpočty vybraných strojních součástí z hlediska předpokládaného typu namáhání a použitých materiálů, " vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé druhy strojních zařízení (motory, čerpadla, kompresory, turbíny, převodovky aj.), vysvětlit jejich princip činnosti, " načrtnout (popř. nakreslit výkres) strojní součásti, mechanismu, " načrtnout kinematické schéma vybraného mechanismu a popsat jeho funkci, " analyzovat výhody a nevýhody aplikace vybraného zařízení pro daný účel, " hodnotit zvolené technické zařízení podle zadaných kritérií (např. hledisko konstrukční, výrobní, provozní, ekonomické a ekologické souvislosti). Témata: Úvod, spoje a spojovací součásti, (účel, užití, dimenzování, materiály). Součásti pro přenos mechanické síly a krouticího momentu, (účel, užití, dimenzování, materiály). Součásti pro přenos otáčivého pohybu, (účel, užití, dimenzování, materiály). Tření, třecí stavy, opotřebení. Převody, (účel, užití, dimenzování, materiály). Mechanizmy, (účel, užití, dimenzování vybraných částí, materiály). Pístové a lopatkové stroje, (účel, užití, dimenzování vybraných částí, materiály). Chladicí a vytápěcí technika a tepelná čerpadla, (účel, užití, hlavní parametry, hodnocení).

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Specifikace podmínek pro studenty se schváleným ISP: - minimální povinná účast 30 %, - další podmínky jsou vždy stanoveny na základě individuální dohody s vyučujícím.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní