Předmět: Bezpečnost a ergonomie při práci s technikou

« Zpět
Název předmětu Bezpečnost a ergonomie při práci s technikou
Kód předmětu KTE/BEP@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, doc. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Serafín Čestmír, prof. Ing. Dr.
Obsah předmětu
Témata: Pracovní úraz a pracovní úrazovost. Základní předpisy ČR pro oblast BOZP s akcentem na sféru školství, povinnosti zaměstnavatele a zaměstnance, žáků a zákonných zástupců. Všeobecné požadavky bezpečnosti práce, rizika, vyhledávání a identifikování rizik. Pravidla první pomoci při úrazu. Požární ochrana. Hygiena práce, ergonomie práce. Bezpečnostní značky, značení a signály. Bezpečnostní předpisy a zásady v oblasti elektrotechniky, včetně revize a kontroly ručního elektrického nářadí a spotřebičů. Pracovní prostředí a zajištění BOZP, ochranné osobní pracovní prostředky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cíle předmětu jsou zaměřeny na oblast bezpečnosti práce a ergonomie, jako důležité součásti každé lidské pracovní činnosti. Proto lze pokládat za významné, aby se studenti dokázali orientovat v dané oblasti. Součástí je jak problematika požární ochrany, tak i hygieny práce a základů ergonomie ve vztahu k pracovišti. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat pojem pracovní úraz/školní úraz, riziko, ergonomie a související pojmy, " objasnit vztah BOZP k výukovému procesu, " vymezit oblast BOZP v Zákoníku práce a ve Školském zákoně a souvisejících předpisech, " přijímat preventivní opatření v oblasti BOZ, " vymezit oblast požární ochrany v podmínkách škol a školních zařízení, " vysvětlit význam první pomoci při úrazu, " orientovat se v oblasti ochrany před úrazem el. proudem, " vymezit ergonomii jako vědní obor, její význam pro technickou praxi, " realizovat v praxi ergonomické zásady.
Předmět je zakončen zápočtem. Po úspěšném absolvování může student pokračovat v dalším studiu.
Předpoklady
Nejsou definovány.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce, Písemný test

Prezenční forma studia: písemná a ústní, účast na cvičeních, absolvování závěrečného testu a studium materiálů v Moodlu (platí i pro ISP).
Doporučená literatura
  • (2016). Bezpečnost a ochrana zdraví na pracovištích.. Praha.
  • ČERNÁ, Libuše. (2003). Bezpečnost a ochrana zdraví při práci ve školách a školských zařízeních.. Rožnov pod Radhoštěm.
  • DANDOVÁ, Eva. (2008). Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách.. Praha.
  • DANDOVÁ, Eva. (2008). Bezpečnost práce ? nedílná součást života. Učební manuál. Praha.
  • JABŮRKOVÁ, Vendula a Veronika VLČKOVÁ. (2005). Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Olomouc.
  • KLOUB, Josef. (2005). Bezpečnost práce v regionálním školství: včetně dotazů a odpovědí.. Praha.
  • KRÁL, Miroslav. (1994). Ergonomie a její užití v technické praxi.. Ostrava.
  • MALÝ, Stanislav, KRÁL, Miroslav a HANÁKOVÁ, Eva. (2010). ABC ergonomie. Praha.
  • ROMANĚNKO, Jan a Pavel SKÁCELÍK. (2015). BOZP a PO v příkladech školské praxe. Karviná.
  • RUDOLF, Ladislav. (2013). BOZP ve školských zařízeních. Ostrava.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní