Vyučující
|
-
Hrdinová Eva, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Těžištěm zájmu budou především hlaholské a cyrilské památky v souvislosti s širším historickým a kulturním kontextem cyrilometodějského období. Pozornost bude rovněž věnována snahám o restauraci církevní slovanštiny ve 20. století a textům vzniklým v této době na našem území (Vojtěch Tkadlčík a jeho "hlaholské misály").
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Seminář si klade za cíl seznámení posluchačů se staroslověnštinou, nejstarším slovanským spisovným jazykem a nejstarším slovanským liturgickým jazykem.
Posluchači budou vedeni k překladu vybraných staroslověnských textů do češtiny a jejich lingvistické analýze, a to se zřetelem na praktické využití v církvi.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Podmínky pro udělení zápočtu: aktivní účast v semináři, přednesení referátu.
|
Doporučená literatura
|
-
Bartoň, J. Uvedení do klasické staroslověnštiny. Praha 1999.
-
Bartoň, J., Vondrák, V. Vokabulář klasické staroslověnštiny. Praha 2003.
-
Bauerová, H. Texty ke studiu staroslověnštiny se slovníčkem. Olomouc 2002.
-
Kurz, J. (1969). Učebnice jazyka staroslověnského. Praha 1969. pRAHA: spn.
-
Štec, M. Úvod do staroslovienčiny a cirkevnej slovančiny. Prešov 1994.
-
Večerka, R. Základy slovanské filologie a staroslověnštiny. Brno 1992..
|