Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Ochrana lidského života a zdraví. Člověk jako muž a žena, křesťanská sexuální etika.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámení se s praktickými otázkami současné morální teologie v sociálním kontextu: svoboda svědomí a náboženského vyznání, ohrožení života, pravda a lež, etika hospodářství, postavení občana ve společnosti (křesťana v církvi) a ochrana životního prostředí.
Základní znalosti složitosti sociálního života společnosti a principů umožňující spravedlivé řešení etických sociálních otázek. Pochopení rozdílů mezi individuálním přístupem k lidské mravnosti a otázkami sociálními. Příprava na obor Sociální nauka církve, který ze sociální etiky vychází.
|
Předpoklady
|
Znalost základních principů křesťanské etiky, pochopení požadavků individuální etiky jako předpoklad pochopení principů a individuálnosti v rámci života ve společnosti. Na příkladu otázky ochrany života: Princip - život jako dar a dobro, individuální - ochrana mého vlastního života a zdraví, sociální - ochrana života a zdraví ve společnosti (zdravotnictví, trest smrti, válka, eutanazie).
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Znalost přednesené látky a vybraných částí odborné literatury.
|
Doporučená literatura
|
-
Anzenbacher A. (2004). Křesťanská sociální etika. Brno.
-
Benedikt XVI. (2009). CARITAS IN VERITATE. Kostelní Vydří.
-
Sedláček Tomáš. Ekonomie dobra a zla. Praha.
-
Skoblik Jiří. Morálka v dialogu.
|