Vyučující
|
-
Opatrný Dominik, doc. Mgr. Th.D.
-
Mikulášek Josef, Ph.D.
-
Polák Jan, ThLic. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Struktura předmětu je následující: 1. Jednota reality a jednota poznávání reality: vědecká racionalita vs. racionalita víry 2. Symbolický (umělecký) vs. vědecký přístup k realitě 3. Vztahy ostatních (mimo křesťanství) náboženství k vědě 4. Filosofie světonázorů 5. Filosofie vědy: vědecká "víra" v racionalitu světa 6. Křesťanství proti vědě? 7. Vznik vědy v křesťanství? Filosoficko-teologické předpoklady vzniku vědy 8. Nové úvahy o příčinách na počátku novověku 9. Historicita bible 10. Pokrok v přírodních, společenských a literárních vědách a jejich vliv na rozvoj studia Bible 11. Zázraky v Bibli
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s otázkami týkajícími se vztahu náboženství (zejména křesťanství) a vědy, s předpoklady takového dialogu a s dějinami jeho vývoje, jakož i s otázkami spojenými s rozumností víry a filosoficko-teologickými předpoklady vědy, tak jak se v průběhu dějin rozvíjela.
Studenti získají informace a způsobilosti pro argumentaci pozitivního vztahu mezi náboženstvím (křesťanstvím) a vědou. Budou také seznámeni s "logikou" náboženství a vědy v přístupu k popisování reality, ať v jejich odlišnosti, tak i v jejich komplementaritě.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Aktivní účast na přednáškách. Vypracování a prezentace referátu na zadané téma.
|
Doporučená literatura
|
|