Vyučující
|
-
Dobrotová Ivana, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kurz bude zaměřen na dvě hlavní osy: 1. vybrané jazykové směry, školy, představitelé, literatura předmětu (kognitivní lingvistika, posthumanistika, lublinská škola aj.) 2. Vybrané literární a kulturní směry,školy, představitelé, literatura předmětu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je představit vybrané teorie kultury a jazyka. Část témat bude realizována vybranými přednášejícími z Polska.
Předmět je zaměřen na současný polský jazyk z hlediska současných teorií jazyka a kultury.
|
Předpoklady
|
Znalost polštiny na úrovni B2.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
- Účast na přednáškách s max. počtem absencí 2x za semestr - Samostatná četba translatologické literatury (stati, článku) v rozsahu cca 20 stran. - Úspěšné složení kolokvia.
|
Doporučená literatura
|
-
G.Lakoff, M.Johnson. ? Lakoff George, Johnson Mark, Metafory w naszym życiu. Tłum. T. P. Krzeszowski. Warszawa 1988. Varšava. 1988.
-
J. Bartmiński. 1. Bartmiński J., Punkt widzenia, perspektywa, językowy obraz świata, [w:] Językowy obraz świata, pod red. J. Bartmińskiego. Lublin. 1999.
-
Jadacka, H. (2001). System slowotwórczy polszczyzny. Warszawa.
-
Jadacka,H. (2007). Kultura jezyka polskiego. Warszawa.
-
Kövecses Z. Język, umysł, kultura. Praktyczne wprowadzenie. Krakov. 2011.
-
Markowski, A. (2007). Kultura jezyka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. PWN.
|