|
Vyučující
|
-
Kubátová Helena, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Struktura kurzu 1. Předmět sociologie životního způsobu, soběstačný život v souladu s přírodou, definice moderní společnosti a jejích charakteristik, práce, kariéra a nové formy zaměstnání 2. Životní úroveň a kvalita života 3. Teorie životního způsobu 4. Proměny způsobu života 5. Ekologické výzvy moderní společnosti 6. Zelené dovednosti a udržitelnost jako ideologie vs. praktická potřeba; jak předcházet "zelené únavě". Zelené dovednosti v každodenním životě 7. Smysl života a spotřební život 8. Udržitelný životní styl a soběstačnost 9. Prostor a čas a způsob života 10. Móda, luxus a způsob života 11. Volný čas a způsob života 12. Kolektivní akce v oblasti spotřeby a životního stylu, návrat k půdě a zdravé potraviny, permakultura, ekokomunity, eko bio subkultura. 13. Generační a genderové aspekty způsobu života
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
|
Výstupy z učení
|
Cíle kurzu 1. Analyzovat klíčové prvky moderního životního stylu a jejich dopady na jednotlivce a společnost. 2. Diskutovat o společenských, ekonomických a environmentálních výzvách spojených s moderním způsobem života. 3. Integrovat koncepty udržitelnosti a zelených dovedností do diskuze o životním stylu. 4. Prozkoumat komplexně moderní životní styly a přirozeně si osvojit zelené dovednosti jako součást širší diskuze o udržitelném rozvoji.
Studenti teoreticky definují a interpretují způsob života. Studenti jsou schopni kategorizovat konkrétní projevy způsobu života. Studenti jsou schopni diskutovat o různých aspektech způsobu života a svoje závěry podložit relevantními argumenty.
|
|
Předpoklady
|
Bez předchozích předpokladů.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Student obdrží zápočet za aktivní účast v diskusi na jednotlivých seminářích. Je nutná 80% účast. Zkouška se bude konat formou prezentování referátu. Student musí prokázat tyto způsobilosti: teoreticky definuje a interpretuje způsob života. Je schopen kategorizovat konkrétní projevy způsobu života. Je schopen diskutovat o různých aspektech způsobu života a svoje závěry podložit relevantními argumenty.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Duffková, J., Urban, L., & Dubský, J. (2008). Sociologie životního stylu. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk.
-
Kubátová H. (2010). Sociologie životního způsobu. Praha.
-
Petrusek M. (2006). Společnosti pozdní doby. Praha.
-
Šafr J. (2008). Životní styl a sociální třídy: vytváření symbolické kulturní hranice diferenciací vkusu a spotřeby. Praha.
|