Předmět: Sociologie výchovy

« Zpět
Název předmětu Sociologie výchovy
Kód předmětu KSA/SOCVY
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dopita Miroslav, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Výchova a vzdělávání. Pedagogické, andragogické, psychologické a sociologické vymezení výchovy. Specifika jednotlivých vymezení, shody a rozdíly. Typická vymezení sociologie výchovy základních autorů oboru. 2. Sociologie výchovy jako oborová disciplína Vznik sociologie výchovy jako oborové disciplíny. Její vývoj od sociální pedagogiky, přes sociologickou pedagogiku, pedagogickou sociologii k sociologii výchovy. 3. Paradigmata sociologie pozice výchovy v nich Konsensualistické paradigma, strukturální funkcionalismus, a místo výchovy a vzdělávání v něm. Konfliktologické paradigma a místo výchovy a vzdělávání v něm. Interpretativní paradigma a místo výchovy v něm. 4. Akulturace, enkulturace, socializace a výchova Významové rozdíly při používání termínů akulturace, enkulturace, socializace a výchova v sociálních vědách. 5. Kulturní dimenze výchovy a vzdělávání Kulturní specifika výchovy a vzdělávání podle Geerta Hofstedeho, mocenská distance, individualismus a kolektivismus, maskulinita a feminita, vyhýbání se nejistotě. 6. Gender a vzdělávání Vlivy výchovy a vzdělávání na sociální konstrukci genderu. Gender ve škole, kurikulu a vzdělávacích obsazích. 7. Sociální struktura společnosti a vzdělávání Vzdělání a jeho vliv na konstituování sociálního statusu. Syntetický sociální status a jeho měření. Vzdělanostní nerovnost v české společnosti. 8. Sociální a kulturní reprodukce: strukturální přístup Vzdělání a sociální a kulturní reprodukce společnosti. Efekty vzdělávacího systému podle Raymonda Boudona nebo Alana Chestera Kerckhoffa. Strukturální teorie sociální reprodukce. 9. Sociální a kulturní reprodukce: kulturální přístup Kulturální teorie sociální a kulturní reprodukce. Basil Bernstein, Paul Willis, Jay MacLeod. Propojení strukturálních a kulturálních teorií v díle Pierra Bourdieua. 10. Sociologie výchovy a práce Vztah vzdělanosti a práce. Vzdělání jako šance na trhu práce. Kvalifikace a umístění absolventů na trhu práce. Uplatnění absolventů na trhu práce, výsledky výzkumu REFLEX. 11. Sociologie výchovy a vzdělávací politika Statistické ukazatele vzdělanosti ve zprávách OECD, UNESCO. Vysokoškolské vzdělávání a jeho dostupnost v populaci. 12. Metody výzkumů v sociologii výchovy Kvantitativní a kvalitativní výzkumy v sociologii výchovy. Standardizované dotazníky, metody kvalitativního výzkumu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem kurzu Sociologie výchovy je seznámit studenty s rozdílnými interpretacemi pojmu výchova v sociologii, pedagogice, andragogice a psychologii. Přiblížit vývoj sociologie výchovy jako vědní disciplíny, pohledy paradigmat sociologie na výchovu a vzdělávání, funkce výchovy a vzdělávání ve společnosti. Prezentovat funkci výchovy a vzdělávání při sociální a kulturní reprodukci společnosti.
Student umí: - charakterizovat vývoj sociologie výchovy jako vědní disciplíny, - analyzovat funkce výchovy ve společnosti, - argumentovat manifestní a latentní funkce výchovy, - zdůvodnit funkce výchovy při reprodukci společnosti. Student se dokáže orientovat v základní literatuře sociologie výchovy. Student je schopen posoudit rozdíly přístupů k výchově disciplín, jako je sociologie, pedagogika, andragogika a psychologie.
Předpoklady
Bez předchozích předpokladů.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zkouška probíhá formou písemného testu.
Doporučená literatura
  • DOPITA, Miroslav. (2007). Pierre Bourdieu o umění, výchově a společnosti: reflexe sociologie praxe Pierra Bourdieua v české sociologii.. Olomouc: UP.
  • Havlík, R., Koťa, J. (2002). Sociologie výchovy a školy.. Praha: Portál.
  • MATĚJŮ, P., STRAKOVÁ, J. Role rodiny a školy v reprodukci vzdělanostních nerovností. Sociologický pohled na úlohu víceletých gymnázií ve světle výzkumu PISA 2000. Sociologický časopis. 2003, roč. 39, č. 5, s. 625-652..
  • PROKOP, J. (2005). Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století.. Praha: Karolinum.
  • RABUŠICOVÁ, M. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno: MU, 1991..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Sociologie (2016) Kategorie: Sociální vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -