Předmět: Service Learning

« Zpět
Název předmětu Service Learning
Kód předmětu KSA/SELE
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dočekal Vít, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
V rámci kurzu projdete prostřednictvím řízené facilitace těmito kroky: 1. Zmapování oblasti: analýza potřeb a komunit 2. Vyhledání tématu: analýza zájmů a kapacit 3. Hledání partnerů: výběr vhodných aktérů 4. Tvorba partnerství: komunikace, dohody, pravidla 5. Vyhledávání zdrojů: materiální, lidské i institucionální 6. Plánování projektu: cíle, výstupy, časová osa 7. Realizace: zavedení projektu do praxe 8. Průběžná reflexe: učení ze zkušenosti 9. Závěrečná reflexe: evaluace a sebereflexe 10. Prezentace výsledků: komunikace dopadů 11. Zhodnocení partnerství: udržitelná spolupráce 12. Závěrečná demonstrace: sdílení výsledků

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Service learning je inovativní didaktická metoda, která propojuje formální vzdělávání s aktivním zapojením do komunity. Studium tohoto předmětu studentům umožňuje rozvíjet nejen klíčové znalosti a dovednosti, ale také smysl pro zodpovědnost a občanskou angažovanost. Cílem studia je posílení třetí funkce univerzity, rozvoj komunitního ducha, zvýšení povědomí o společenských problémech a podpora aktivního občanství.
V průběhu kurzu si studenti rozvinou následující klíčové kompetence: Občanské a sociální kompetence - aktivní zájem o dění ve společnosti, odpovědný přístup k potřebám komunity, solidarita a angažovanost. Komunikační dovednosti - schopnost komunikovat s různými skupinami, včetně zástupců institucí, komunitních partnerů a vrstevníků; efektivní prezentace výsledků a zpětná vazba. Týmová spolupráce a leadership - schopnost spolupracovat v různorodém týmu, řešit konflikty, vést menší pracovní skupiny nebo koordinovat aktivity. Projektové řízení a plánování - schopnost definovat cíle, plánovat kroky, pracovat se zdroji, časem a odpovědností. Reflexe a sebereflexe - schopnost reflektovat vlastní roli, přínos a učení z konkrétní zkušenosti; rozvoj metakognitivního myšlení. Interdisciplinární propojení - schopnost propojovat akademické znalosti s reálnými společenskými výzvami a využívat mezioborový přístup.
Předpoklady
Pro absolvování kurzu nejsou stanoveny žádné formální prerekvizity. Výhodou však je základní orientace ve společenskovědních disciplínách, schopnost týmové spolupráce a zájem o provádění aktivit v reálném svět mimo učebnu. Studenti by měli být otevřeni mezisektorové spolupráci, aktivnímu zapojení do projektové výuky a schopni reflektovat své zkušenosti v rámci společenského kontextu.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Andragogika (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Andragogika minor (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Andragogika maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní