|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
V rámci kurzu projdete prostřednictvím řízené facilitace těmito kroky: 1. Zmapování oblasti: analýza potřeb a komunit 2. Vyhledání tématu: analýza zájmů a kapacit 3. Hledání partnerů: výběr vhodných aktérů 4. Tvorba partnerství: komunikace, dohody, pravidla 5. Vyhledávání zdrojů: materiální, lidské i institucionální 6. Plánování projektu: cíle, výstupy, časová osa 7. Realizace: zavedení projektu do praxe 8. Průběžná reflexe: učení ze zkušenosti 9. Závěrečná reflexe: evaluace a sebereflexe 10. Prezentace výsledků: komunikace dopadů 11. Zhodnocení partnerství: udržitelná spolupráce 12. Závěrečná demonstrace: sdílení výsledků
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
|
|
Výstupy z učení
|
Service learning je inovativní didaktická metoda, která propojuje formální vzdělávání s aktivním zapojením do komunity. Studium tohoto předmětu studentům umožňuje rozvíjet nejen klíčové znalosti a dovednosti, ale také smysl pro zodpovědnost a občanskou angažovanost. Cílem studia je posílení třetí funkce univerzity, rozvoj komunitního ducha, zvýšení povědomí o společenských problémech a podpora aktivního občanství.
V průběhu kurzu si studenti rozvinou následující klíčové kompetence: Občanské a sociální kompetence - aktivní zájem o dění ve společnosti, odpovědný přístup k potřebám komunity, solidarita a angažovanost. Komunikační dovednosti - schopnost komunikovat s různými skupinami, včetně zástupců institucí, komunitních partnerů a vrstevníků; efektivní prezentace výsledků a zpětná vazba. Týmová spolupráce a leadership - schopnost spolupracovat v různorodém týmu, řešit konflikty, vést menší pracovní skupiny nebo koordinovat aktivity. Projektové řízení a plánování - schopnost definovat cíle, plánovat kroky, pracovat se zdroji, časem a odpovědností. Reflexe a sebereflexe - schopnost reflektovat vlastní roli, přínos a učení z konkrétní zkušenosti; rozvoj metakognitivního myšlení. Interdisciplinární propojení - schopnost propojovat akademické znalosti s reálnými společenskými výzvami a využívat mezioborový přístup.
|
|
Předpoklady
|
Pro absolvování kurzu nejsou stanoveny žádné formální prerekvizity. Výhodou však je základní orientace ve společenskovědních disciplínách, schopnost týmové spolupráce a zájem o provádění aktivit v reálném svět mimo učebnu. Studenti by měli být otevřeni mezisektorové spolupráci, aktivnímu zapojení do projektové výuky a schopni reflektovat své zkušenosti v rámci společenského kontextu.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
|
Doporučená literatura
|
|