Course: Anti-prejudice Workshops

« Back
Course title Anti-prejudice Workshops
Course code KSA/PW
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Bachelor
Year of study 2
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Šotola Jaroslav, Mgr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
Lecture, Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Demonstration, Activating (Simulations, Games, Dramatization)
  • Homework for Teaching - 26 hours per semester
  • Attendace - 24 hours per semester
Learning outcomes

The aim of this course is to educate students so that they are able to manage the role of lecturers of multicultural workshops. Students understand to the issue of prejudices, discrimination and integration, discuss the risks of xenophobic and stereotyped way of thinking, evaluate the importance of tolerance in the coexistence of different social and ethnic groups and apply procedures for the prevention of prejudices and xenophobic way of thinking.
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Student performance, Analysis of linguistic, Systematic Observation of Student

Recommended literature
  • CÍLKOVÁ, E. - SCHÖNEROVÁ, P. Náměty pro multikulturní výchovu. Poznáváme jiné národy. Praha: Portál, 2007..
  • ERIKSEN, Th. H. Antropologie multikulturních společností, Praha: Portál 2007..
  • GULOVÁ, L. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: MU, 2008..
  • KOCOUREK, J. - PECHOVÁ, E. [eds.]. S vietnamskými dětmi na českých školách. Praha: H+H, 2006..
  • MOREE, D. a kol. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni, 2008..
  • MORVAYOVÁ, P. - MOREE, D. Dvakrát měř, jednou řež. Od multikulturní výchovy ke vhledu. Praha: Člověk v tísni, 2009..
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A. - CICHÁ, M. - GULOVÁ, L. Jinakost, předsudky, multikulturalismus. Možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: UP, 2012..
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A. - ŠOTOLA, J. (eds.). Metodika pro realizaci multikulturní výchovy formou zážitkové pedagogiky. Olomouc: UP, 2012..
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Prevence rasismu a xenofobie na ZŠ a SŠ pomocí protipředsudkových workshopů.In MÁTEL, A. - JENECHOVÁ, L. - ROMAN, L. (eds.) Sociálna patológia a intervencia sociálnej práce. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie. Bratislava: VŠZaSP sv. Alzbety, 2011. s. 406-417. ISBN 978-80-8132-018-7..
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2006..
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: teorie - praxe - výzkum. Praha: ISV, 2001..
  • SARTORI, G. Pluralismus, multikulturalismus a přistěhovalci. Esej o multietnické společnosti. Praha: Dokořán, 2005..
  • STUDÍK, P. - TEPLÍK, T. Vietnam, země rozmachu - země příležitostí. Praha, 2006..
  • ŠIŠKOVÁ, T. et al. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998..
  • ŠVINGALOVÁ, D. Úvod do multikulturní výchovy. Liberec: LRS, 2007..
  • VALACHOVÁ, D. Povedzme to farbami: multikultúrna výchova a jej možnosti vo výtvarnej výchove. Brno: Tribun EU, 2009..


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester