Předmět: Možnosti a přístupy v kvalitativním výzkumu

« Zpět
Název předmětu Možnosti a přístupy v kvalitativním výzkumu
Kód předmětu KSA/MPKV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Topinka Daniel, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Kvalitativní přístupy a jejich teoretické pozadí 2. Orální historie 3. Biografická analýza 4. Narativní výzkum 4. Zakotvená teorie 5. Fenomenologický výzkum 6. Etnografie 1 7. Etnografie 2 8. Případové studie 9. Analýzy textu 10. Analýza diskurzu 11. Evaluační výzkum 11. Analýza sítí 12. Focus groups

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Kurz přináší informace o konkrétním využití jednotlivých kvalitativních přístupů, mezi které patří narativní výzkum, fenomenologický výzkum, zakotvená teorie, etnografie, případové studie, analýzy textu apod.
Po absolvování kurzu bude student schopen navrhnout kvalitativní výzkum a to v jeho úplné podobě - od výběru výzkumné strategie, přípravy výzkumného plánu až po tvorbu a analýzu dat. Student zná jednotlivé kroky výzkumného procesu, umí je správně řadit a umí popsat jejich obsah. Dále zná způsoby zajištění kvality a hodnověrnosti výzkumu a dokáže v konkrétních situacích aplikovat zásady etiky. Zná základní schémata různých kvalitativních přístupů, umí vybrat výzkumný přístup s ohledem na řešené téma a v rámci něj realizovat výzkum.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
1) 75% docházka na seminář 2) aktivní četba zadaných textů dle rozvrhu četby 3) odevzdání seminární práce 4) ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Andrews, M., Squire, C., Tamboukou, M. (2008). Doing narrative research. Sage..
  • Bernard, H. R., Gravlee, C. C. (2014). Handbook of Methods in Cultural Anthropology. Rowman & Littlefield Publishers.
  • Bernard, H. R. (2011). Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches. Altamira Press..
  • Bernard, H. R. (2011). Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches..
  • Brockmeier, J., Carbaugh, D. A. (2001). Narrative and Identity: Studies in Autobiography, Self and Culture. Amsterdam / Philadelphia: John Benjamins Publishing Company..
  • Clarke, A. E. (2005). Situational Analysis: Grounded Theory After the Postmodern Turn. Sage Publications..
  • Crabtree, A. (2003). Designing Collaborative Systems: A Practical Guide to Ethnography. Springer..
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. Thousand Oaks, CA: Sage..
  • Creswell, J. W. (2009). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. SAGE Publications..
  • Czarniawska, B. (1997). A Narrative Approach to Organization Studies. Sage Publications..
  • Denzin, N. K. (1996). Interpretive Ethnography: Ethnographic Practices for the 21st Century. Sage Publications..
  • Denzin, N. K., Lincoln, Y. S. (2005). The SAGE Handbook of Qualitative Research. Sage Publications..
  • Denzin, N. K., Lincoln, Y. (1998). The Landscape of Qualitative Research: Theories and Issues. Sage Publications..
  • Dowd Hall, J., Pollock, D. (2005). Remembering: Oral History Performance. Palgrave..
  • Emerson, R., Fretz, R. I., Shaw, L. L. (1995). Writing Etnographic Fieldnotes. Chicago: University of Chicago..
  • Fairclough, N. (2003). Analysing Discourse: Textual Analysis for Social Research. Routledge..
  • Given, L. M. (2008). The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods. Sage Publications..
  • Goodley, D. (2004). Researching Life Stories: Method, Theory and Analyses in a Biographical Age. RoutledgeFarmer..
  • Hammersley, M., Atkinson, P. (2007). Hammersley, M., Atkinson, P..
  • Hora, O. (2014). Evaluační výzkum. Brno: Masarykova univerzita..
  • Chamberlayne, P., Bornat, J., Wengraf. T. (2000). Turn to Biographical Methods in Social Science: Comparative Issues and Examples. Routledge..
  • Charmaz, K. (2006). Constructing Grounded Theory: A Practical Guide through Qualitative Analysis. Sage Publications..
  • Loučková, I. (2010). Integrovaný přístup v sociálně vědním výzkumu. Praha: Slon..
  • Morgan, D. L. (2001). Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Nakladatelství Albert..
  • Rohlfing, I. (2012). Case Studies and Causal Inference: An Integrative Framework. Palgrave Macmillan..
  • Savin-Baden, M., Major, C. H. (2010). New Approaches to Qualitative Research: Wisdom and Uncertainty. Routledge..
  • Soukup, M. Terénní výzkum v sociální a kulturní antropologii.
  • Spindler, G. (1970). Being an Anthropologist: Fieldwork in Eleven Cultures. Holt, Rinehart and Winston..
  • Strauss, A; Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Brno, Boskovice: Sdružení Podané ruce, Nakladatelství Albert..
  • Thomas, H., Ahmed, J. (2003). Cultural Bodies: Ethnography and Theory. Wiley-Blackwell..
  • Topinka, D. (2013). Metody a techniky výzkumu v sociální práci. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci..
  • Wertz, F. J. et al. (2011). Five Ways of Doing Qualitative Analysis: Phenomenological Psychology, Grounded Theory, Discourse Analysis, Narrative Research, and Intuitive Inquiry. The Guilford Press,.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Kulturní antropologie minor (2019) Kategorie: Filozofie, teologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Kulturní antropologie maior (2019) Kategorie: Filozofie, teologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Andragogika (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -