Vyučující
|
-
Kotherová Silvie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní hodina: o cíl kurzu o požadavky na zakončení o historie a šíření buddhismu, základní buddhistické tradice o co je to "buddhismus"? 2. Buddha o Životopis - Buddha jako historická lidská osobnost, hagiografie o Životopis - Buddha jako nadpřirozená bytost (mytologie) o Četba: Džátaky, Otázky Milindovy, Dhammapadam 3. Dharma o Rozprava o roztočení kola zákona - Čtyři vznešené pravdy o Četba: Dharmačakrapravatanasútra 4.Dharma o Rozprava o ne-já o Četba: Rozprava o ne-já 5. Dharma - buddhistická etika o Rozprava ke Kálamům o Bhavačakra - koloběh podmíněného vznikání o Četba: rozprava ke Kálamům 6. Buddha a Dharma, Maháparinibbánasutta o Četba: Maháparinibbánasutta 8. Počátky Mahájány o Koncily a diferenciace sanghy o Lotosová sútra o Četba: Saddharmapundaríka sútra 9. Buddhistické filozofické školy a jejich vývoj o Mahásanghikové o Nágárdžuna a škola prázdnoty o Škola vědomí - Jógačára / vidžňánaváda o Četba: Sútra srdce 10. četba: Diamantová sútra 11 . Čínský buddhismus o Četba: Tribunová sútra šestého patriarchy 12. Tibetský buddhismus - školy o Tibetský buddhismus - stručné historické uvedení o Přehled základních tibet. Škol o Tibetská buddh.ikonografie o Tibetský pantheon 13. Japonský buddhismus - historie a školy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Kurz představuje historii buddhismu, včetně jeho postupné diferenciace do různých škol. Studenti se seznámí se základy buddhistického učení a praxe, včetně principů zobrazování buddhistických postav. Osvojí si také možnosti interpretace a výkladu vybraných buddhistických textů, které budou zároveň vstupem do různorodosti buddhistického učení, které se rozvíjelo v souvislosti s šířením buddhismu do různých regionů. Po absolvování kurzu budou studenti schopni vysvětlit základní prvky buddhistické nauky a praxe, včetně jejich kontextu, a identifikovat etnocentrismus a západní stereotypizace buddhismu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemný test
Povinná prezenční účast na 75% výuky, aktivní účast ve výuce. Průběžná četba primárních textů v průběhu semestru a příprava odpovědí na průběžné úkoly. Úspěšné absolvování testu z klíčových pojmů v sanskrtu/páli týkajících se buddhistické nauky a hlavních postav buddhismu. Úspěšné splnění ústní zkoušky.
|
Doporučená literatura
|
-
(1947). Dhammapadam: Buddhistická sbírka průpovědí správného života. Praha.
-
(2011). Diamantová sútra. In: Antologie textu k náboženství Číny. Brno: Masarykova univerzita.
-
(1992). Džátaky. Příběhy z minulých životů Buddhy. Praha.
-
(1995). Maháparinibbána sutta. In: Buddhovy rozpravy sv. 4. Praha.
-
(2011). Náboženství Číny a Japonska. Brno: Masarykova univerzita.
-
(1988). Otázky Milindovy. Praha.
-
(1994). Rozprava ke Kálamům. In: Buddhovy rozpravy I. Praha.
-
(1994). Rozprava o roztočení kola zákona (sa. Dharmačakrapravartanasútra). In: Buddhovy rozpravy I. Praha.
-
(1994). Rozprava o znaku ?ne-já?. In: Buddhovy rozpravy I. Praha.
-
(2013). Tibetská kniha mrtvých. Bardo thödol. Vysvobození v bardu skrze naslouchání. Praha.
-
(2011). Tribunová sútra šestého patriarchy. In: Antologie textu k náboženství Číny. Brno: Masarykova univerzita.
-
Earhart, B. H. (1999). Náboženství Japonska. Mnoho tradic na jedné cestě. Praha.
-
Egon Bondy. (2006). Buddha. Praha.
-
Filipský, J. ? Vacek, J. (1970). Ašóka. Praha.
-
Josef Kolmaš. (1995). Buddhistická svatá písma. Praha.
-
Karel Werner. (2003). Náboženské tradice Asie. Brno: Masarykova univerzita.
-
Kolmaš, J. - Zbavitel, D. ? Grollová, I.:. (1996). Svět tibetského buddhismu. Praha.
-
Lester, R. C. (2003). Buddhismus. Cesta k osvícení. Praha.
-
Lopez, D. S. (2003). Příběh buddhismu. Průvodce dějinami buddhismu a jeho učením.. Brno.
-
Overmyer, D. L. (2008). Náboženství Číny. Svět jako živý organismus.. Praha.
-
Paul Williams. (2011). Buddhistické myšlení: Úplné uvedení do indické tradice. Praha.
-
Vladimír Miltner. (2001). Vznik a vývoj buddhismu. Praha.
|