Předmět: Lexikologie španělštiny

« Zpět
Název předmětu Lexikologie španělštiny
Kód předmětu KRS/LESP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Španělština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zámec Radim, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět se zaměřuje na následující témata: lexikum z pohledu strukturální a kognitivní lingvistiky, vymezení základních pojmů, původ španělské slovní zásoby, slovní výpůjčky a jejich adaptace, problematika anglicismů, lexikální význam, synonymie, homonymie a polysémie, změny významu a jejich příčiny. Během semestru student vypracuje řadu samostatných úkolů z oblasti slovotvorby a slovních výpůjček na základě jazykového elektronického korpusu CREA a CORDE.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Příprava na zkoušku - 49 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 52 hodin za semestr
Výstupy z učení
Výuka je zaměřena na základní sémantické pojmy, na sémantické vztahy v lexiku a přehled disciplín zabývajících se slovní zásobou. Do výuky je rovněž zařazen podrobný rozbor základních lexikografických děl. Výuka probíhá ve španělštině.
Student zná základní poznatky o struktuře a vývoji slovní zásoby a rozumí jim, osvojuje si dovednost práce s odborným textem a umí aplikovat získané znalosti při práci s elektronickým jazykovým korpusem.
Předpoklady
Žádné.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

1. pravidelná docházka a aktivní účast na přednáškách a seminářích 2. příprava na kaţdou hodinu, znalost a schopnost aplikace základních odborných textů na jazykové jevy ve cvičeních U zkoušky se prověřuje orientace v základních pojmech a jejich aplikace v praktických úkolech
Doporučená literatura
  • Alvar Ezquerra, M. (1993). La formación de palabras en espańol. Madrid: Arco-Libros.
  • Gómez Capuz, J. (2005). Inmigración léxica. Madrid: Arco Libros.
  • Lakoff, G. - Johnson, M. (2002). Metafory, kterými žijeme. Brno: Host.
  • Penny R. (1991). Gramática histórica del espanol. Barcelona: Ariel.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr