Předmět: Dějiny španělské lingvistiky

« Zpět
Název předmětu Dějiny španělské lingvistiky
Kód předmětu KRS/DLIS
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Španělština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zajícová Lenka, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výuka je zaměřena na poznání historického vývoje španělské jazykovědy od jejích počátků až po nejnovější lingvistické teorie konce 20. století, přičemž hlavní pozornost je věnována aklimatizaci světových lingvistických teorií ve španělském prostředí. Témata: Isidor Sevillský, Etymologie a přechod od antiky ke středověku; Středověká reflexe o jazyku ve Španělsku; První traktáty o španělštině; Renesanční reflexe o jazyku; Dílo Elia Antonia de Nebrija; Dílo Juana de Valdés; Otázka původu španělštiny, otázka prvního jazyka na Pyrenejském poloostrově, teorie o zkažení latiny v 16. a 17. století; Jazykovědné myšlení v 18. století; Královská španělská akademie; Španělská jazykověda v 19. století: předchůdce srovnávací jazykovědy Lorenzo Hervás y Panduro, deskriptivní gramatika Vicenta Salvá, pozdní vliv Port-Royalu; Dílo Andrése Bella a počátky jazykovědy v Latinské Americe; Ramón Menéndez Pidal a "madridská škola"; Lingvistická geografie, lingvistické atlasy a dialektologie; Strukturalismus ve Španělsku; Španělští lingvisté v exilu a zahraniční hispanisté; Současné tendence

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Účast na výuce - 25 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Výuka je zaměřena na poznání historického vývoje španělské jazykovědy od jejích počátků až po nejnovější lingvistické teorie konce 20. stol., přičemž hlavní pozornost bude věnována aklimatizaci světových lingvistických teorií ve španělském prostředí.
Student získá poznatky o historickém vývoji španělské jazykovědy od jejích počátků až po nejnovější lingvistické teorie konce 20. stol.
Předpoklady
Studium předmětu není podmíněno žádnými zvláštními předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška, Systematické pozorování studenta

účast na hodinách, písemná zkouška
Doporučená literatura
  • BAHNER, Werner. (1966). La lingüística espańola del Siglo de oro. Madrid.
  • CALERO VAQUERA, María Luisa. (1986). Historia de la gramática espanola (1847-1920). Madrid.
  • CATALÁN, Diego. (1974). Lingüística Ibero-románica. Madrid.
  • LÁZARO CARRETER, Fernando. (1985). Las ideas lingüísticas en Espana durante el siglo XVIII. Barcelona.
  • LOPE BLANCH, Juan M. (1990). Estudios de historia lingüística hispánica. Madrid.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr