Vyučující
|
-
Hromada Jakub, Mgr. Ph.D.
-
Nemrava Daniel, prof. Mgr. Ph.D.
-
Barteček Ivo, prof. PhDr. CSc.
-
Riebová Markéta, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V kurzu budou probírána následující témata: - Fenomén tzv. caudillos ? Argentina Juana Manuela de Rosase. - Porfiriát a mexická revoluce. - Latinskoamerický populismus ? případ Juana Dominga Peróna. - Socialismus po kubánsku ? Fidel Castro: jeho revoluce a jeho režim. - Dva chilské experimenty ? Eduardo Frei a křesťanská demokracie, Salvador Allende y socialismus s lidskou tváří. - Vojenské junty v zemích jižního cípu jihoamerického kontinentu v 70. a 80. letech ? analýza případu argentinské junty. - Velké problémy 20. století v Latinské Americe ? krach industrializace, problém vnějšího dluhu, přechod od autoritativních vlád k demokracii, projekty regionální a kontinentální integrace, obchod s narkotiky a narkomafie, rurální exodus a vznik megalopolí. - Latinskoamerická kultura ve 20. století ? literatura (G. Mistral, P. Neruda, J. L. Borges, O. Paz. G. García Márquez, M. Vargas Llosa ad.), malířství (F. Kahlo, D. Rivera, J. C. Orozco, D. A. Siqueiros, F. Botero), kinematografie (argentinská, mexická, kubánská, kolumbijská.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Deskripce a analýza vývoje latinskoamerické společnosti v jednotlivých LA státech od počátku 19. století až do současnosti. Vedle politických, ekonomických a sociálních faktorů je kladen důraz zejména na oblast kultury a umění.
- Detailní pochopení politického, sociálního, ekonomického i kulturního vývoje v Latinské Americe od počátku 19. století až do současnosti. - Získání základní historiografické a uměleckovědné terminologie. - Rozvinutí schopnosti odborné polemiky.
|
Předpoklady
|
Doporučuje se absolvovat nejprve předmět Dějiny a kultura Latinské Ameriky 1.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška
1. Pravidelná docházka a aktivní účast na přednáškách a seminářích. 2. Příprava na každou hodinu, předběžné studium doporučených textů a seznámení se s vybranými artefakty, obojí nutné pro pochopení výkladu. 3. U zkoušky se prověřuje orientace v politických, sociálních, ekonomických i kulturních souvislostech daného období.
|
Doporučená literatura
|
-
Malamud, C. ? Martínez Segarra, R. ? Pardo, R. (1993). Historia de América (Temas didácticos). Madrid .
-
Martínez Díaz, N. ? Vázquez, G. (1990). Historia de América Latina. Madrid.
-
Opatrný, J. (1998). Amerika v proměnách staletí. Praha .
|