Předmět: Kvalitativní výzkum

« Zpět
Název předmětu Kvalitativní výzkum
Kód předmětu KRL/KKVVY
Organizační forma výuky Přednáška + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hoffmannová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Svoboda Arnošt, PhDr. Ph.D.
  • Šebek Luděk, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Úvod do kvalitativního výzkumu (KV) - Základní typy KV (případová studie, fenomenologický, zakotvená teorie, zkoumání dokumentů, etnografie včetně autoetnografie a virtuální etnografie) - Deník výzkumníka - Metody sběru dat (pozorování, rozhovor, focus group, fotografie, videozáznam, audiozáznam, texty, sběr online, internetové texty a virtuální prostředí jako zdroj dat pro KV) - Metody výběru zkoumaného souboru (sněhová koule - snowball, samovýběr, záměrný výběr) - Způsoby zpracování dat - Metody analýzy dat (zakotvená teorie, tvorba trsů, tematická analýza, IPA apod.) - Metody kontroly validity (triangulace metod, saturace dat, důvěryhodnost výzkumníka) - Etika KV - CAQDA (Computer Assisted Qualitative Data Analysis Software). - Prezentace (písemná a orální) výsledků kvalitativního výzkumného šetření, které případně může po rozšíření zejména teoretické části sloužit jako podklad pro publikaci v odborném vědeckém časopise. Student při tvorbě vychází z deníku výzkumníka.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách, Metody práce se zvukem
  • Domácí příprava na výuku - 26 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 39 hodin za semestr
Výstupy z učení
Kvalitativní výzkum provází studenty krajinou kvalitativních přístupů a metod a zprostředkovává základní principy "kvalitativního myšlení". Předmět odkrývá studentům pestrost a pluralitu různých perspektiv včetně ukázek konkrétních analýz. Poskytuje základní orientaci a pomáhá studentům zvolit metodu, která nejlépe vyhovuje jejich potřebám. Studenti se seznámí v kontextu stávajících vědeckých paradigmat se základními charakteristikami kvalitativního výzkumu (KV) a možnostmi jeho využití v rámci kinantropologie. Studenti získají přehled a povědomí o základních typech KV, metodách sběru dat, metodách výběru zkoumaného souboru, způsobech zpracování dat a metodách jejich analýzy, metodách kontroly validity, etických aspektech KV a CAQDA (Computer Assisted Qualitative Data Analysis Software). Studenti si prakticky vyzkouší vybrané metody sběru dat a jejich následné zpracování včetně analýzy - základy kódování, interpretace a tvorby závěrečné zprávy. Studenti budou seznámeni s postupy kódování dat v softwarovém prostředí pro kvalitativní analýzu (Atlas.ti). Kvalitativní analýza vyžaduje nejen dobrou znalost metodologických principů, ale také řadu praktických (a praxí osvojených) dovedností. Student se nejlépe naučí provádět výzkum tím, že bude mít možnost si daný postup vyzkoušet, krok za krokem sledovat myšlenkový postup sebe sama (deník výzkumníka), konzultovat daný postup se zkušenějšími výzkumníky a sdílet zkušenost s dalšími studenty. Předmět zahrnuje příklady dobré praxe - PDP.
Student si osvojí základy metodologických principů kvalitativního výzkumu. Kvalitativní analýza vyžaduje nejen dobrou znalost metodologických principů, ale také řadu praktických (a praxí osvojených) dovedností. Student se nejlépe naučí provádět výzkum tím, že bude mít možnost si daný postup vyzkoušet, krok za krokem sledovat myšlenkový postup sebe sama (deník výzkumníka), konzultovat daný postup se zkušenějšími výzkumníky a sdílet zkušenost s dalšími studenty. Student bude schopen písemné a orální prezentace výsledků kvalitativního výzkumného šetření, které případně může po rozšíření zejména teoretické části sloužit jako podklad pro publikaci v odborném vědeckém časopise. Student při tvorbě vychází z deníku výzkumníka.
Předpoklady
Student je zvědavý a otevřený vůči novým zkušenostem a myšlenkám. Student se aktivně zapojuje do výuky. Student plní úkoly v Moodle. Student si vede deník výzkumníka. Student studuje doporučenou literaturu. Student diskutuje, sdílí myšlenky a zkušenosti s ostatními na výuce. Student zapojuje kritické myšlení.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Závěrečná zpráva

1) Tvorba deníku výzkumníka. 2) Prezentace (písemná a orální) výsledků kvalitativního výzkumného šetření, které případně může po rozšíření zejména teoretické části sloužit jako podklad pro publikaci v odborném vědeckém časopise. Student při tvorbě vychází z deníku výzkumníka. add 1 - Obsah deníku výzkumníka: - popis zkoumaného problému a jeho kontext - formulace cíle a stanovení výzkumné otázky - návrh výzkumného postupu - poznámky z pozorování; tvorba záznamového archu - reflexe zkušenosti a zpětná vazba - popis postupu při výběru respondentů, způsob domlouvání, představení respondentů, zpětná vazba respondentům, etické otázky - příprava, organizace, realizace a přepis individuálního rozhovoru - reflexe zkušenosti a zpětná vazba - příprava, organizace, realizace a přepis focus group - reflexe zkušenosti a zpětná vazba - příprava, organizace, realizace další vybrané metody sběru dat (metoda časové ose, čára/křivka života, sběr dokumentů, videa, fota apod.) - reflexe zkušenosti a zpětná vazba - zpracování, analýza a interpretace dat - popis a reflexe procesu podle zvoleného přístupu k nahlížení dat (kódování, tvorba komplexních a detailních poznámek k datům, memos - analytické poznámky i volnější postřehy a otázky vynořující se při analýze apod.) - poznámky ze sdílení pocitů nejistoty, marnosti, bezradnosti, postávání na místě, hledání či neschopnosti vystihnout podstatu při své vlastní analýze. add 2 - Struktura: - abstrakt - zaujmout čtenáře/posluchače, jasně pojmenovat zkoumaný fenomén, metody práce a výsledky výzkumu. - úvod - o čem článek bude, proč je v kontextu dané vědecké disciplíny významný, jaké nálezy budou představeny, a jak bude text strukturován. - teoretický rámec - kombinace představení zkoumaného problému a zdůraznění jeho klíčových konceptů a problémů jako zdroje nápadů a podnětů pro realizaci šetření. Smyslem teoretické části není nahromadění myšlenek jiných autorů k danému tématu, ale využití vědeckých konceptů tvůrčím způsobem tj. vymezení vlastního postoje k převzatým definicím. Teze obsažené v teoretickém rámci jsou v dobré kvalitativní studii využívány také při interpretaci dat ve výsledkové části. Je ideálně teoretickým vymezením předmětu výzkumu. - popis plánu a průběhu výzkumu - rozvedení výzkumných otázek a jejich - vysvětlení čtenáři/posluchači, popis cesty k získání potřebných dat (jak dlouho výzkum probíhal, kde, s kým, jaké metody sběru dat byly použity, a čím vším se jejich sběr podařil). - výstupy z analýzy a interpretace dat - popis analýzy a interpretace dat s ohledem na výzkumnou otázku (dobře ošetřit datové fragmenty v textu - třídění dat, jejich kódování a kategorizace; zřetelně propojit data a jádrová tvrzení; nabídnout rozpracované interpretace; shrnutí empirických zjištění; v ideálním případě zapojení nálezů do kontextu existující teorie. - závěr - sdílení vybraných zkušeností z výzkumného projektu (co se dařilo, co méně, co zachovat, co příště udělat jinak) - reflexe vlastní výzkumné cesty (co mě obohatilo, co jsem se naučil/a).
Doporučená literatura
  • Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
  • Charmaz, K. (2006). Constructing grounded theory: a practical guide through qualitative analysis. Los Angeles, Calif: Sage Publications.
  • Lincoln, Y. S., & Denzin, N. K. (2018). The Sage handbook of qualitative research (Fifth edition). London: Sage.
  • Řiháček, T.; Čermák, I.; Hytych, R. (2013). Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita.
  • Silverman, D. (2005). Ako robiť kvalitatívny výskum.. Bratislava: Pegas.
  • Svoboda, A. Sportovní hvězda jako výsledek akumulace sportovního kapitálu. Sociologický časopis / Czech Sociological Review 52 (4), 535-556. 2016.
  • Šebek, L., & Hoffmannová, J. Metoda focus group a možnosti jejího využití v kinantropologickém výzkumu. Tělesná kultura. 2010.
  • Šeďová, K., & Švaříček, R. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace, 23(4), 478?510. 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr