|
Vyučující
|
-
Jirásek Ivo, prof. PhDr. Ph.D.
-
Svoboda Jakub, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Etos a éthos, předpoklad etického jednání (Abigail) 2. Filosofická axiologie, hodnoty a rozhodování (řazení hodnot; etická dilemata v prostředí rekreace) 3. Osobnostní předpoklady etické komunikace (MBTI), praktická ukázka typů v rekreaci a rekreologii 4. Filosofické porozumění času (linearita versus cykličnost, disponibilita lidské časovosti) 5. Vztah člověka k posvátnému (posvátné a profánní, religiozita a spiritualita, náboženská situace v ČR) 6. Mýtopoetická zkušenost a překračování vědeckého paradigmatu v holistickém náhledu na lidský způsob bytí, spirituální rekreace a spirituální konzum 7. Transracionální přístupy ke světu: příklad systemických konstelací 8. Proměny člověka k posvátnému (dějiny náboženství) a multikulturní soužití 9. Bible a její role v naší kultuře 10. Křesťanské základy Evropy 11. Poutnictví a putování versus náboženská a profánní turistika 12. Spirituální zdraví a spirituální gramotnost
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 57 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 65 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje s vybranými motivy etiky a jejich vazbou na filosofickou antropologii a religionistiku, se základními projevy vztahu a vývoje člověka k posvátnému, s projevy religiozity a spirituality v životě jedince a společnosti. Předmět má praktický přesah např. na oblast náboženského cestovního ruchu, religiózní aspekty rekreace apod.
- Student rozumí religióznímu a spirituálnímu modu lidského způsobu bytí. - Chápe vybrané pojmy z filosofie přírody a jejich vazby na filosofickou antropologii a religionistiku. - Orientuje se v přehledu o dějinách, kultech a jevech vybraných náboženství a sekt, o typech spirituality a náboženského myšlení jakožto předpokladu multikulturního soužití - Vnímá spirituální rozměr rekreačních aktivit
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
- Aktivní účast na seminářích (max. 2 absence - za každou z nich jako náhrada četba další knihy) - Četba úryvků vybraných posvátných textů a další doporučené literatury - Účast na religiózním obřadu + reflexe z prožitku celonočního bdění (vigilie) = seminární vystoupení - Seminární práce na zvolené téma konkretizující jeden z tematických okruhů, propojující téma etiky, religionistiky a rekreologie
|
|
Doporučená literatura
|
-
Eliade, M. (2006). Posvátné a profánní. Praha.
-
Jirásek I., Svoboda, J. (2015). Putování a smysl života: proměna člověka v zimní přírodě.. Olomouc.
-
Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika: Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha.
-
Machovec, M. (2003). Ježíš pro moderního člověka. Praha.
-
Otto, R. (1998). Posvátno. Praha.
-
Sokol. (2004). Člověk a náboženství: proměny vztahu člověka k posvátnému. Praha.
|