|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Vybrané teorie her. Berne, Calois, Huizinga, Hughes 2. Význam hry v různých životních etapách 3. Znaky hry, typologie her, funkce her a hraní 4. Vytváření herních map 5. Zásady podpory organické hry 6. Prostředí inspirující ke hře 7. Překážky organické hry 8. Herní cyklus 9. Prostředí přátelské dětské hře 10. Hra pro všechny 11. Riziko a bezpečnost
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Semestrální práce
- 8 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 18 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 12 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je pomoci studentům zvýšit porozumění úloze vnitřně motivované, kreativní a v ideálním případě svobodně zvolené hry v různých etapách vývoje člověka a roli pedagoga při vytváření podpůrného a bezpečného prostředí pro její rozvoj. Studenti se seznámí s výchozími teoriemi v oblasti svobodně volené hry, koncepty playwork, free play, Hughesovou typologií her a Nicholsonovou teorií volných materiálů v dětské hře. Budou rozumět hlavním rizikům herní deprivace dětí i rozšířeným limitům organizace herního času, poskytování herních materiálů a vytváření prostředí dospělými osobami. Naučí se používat systém hodnocení kvality pro organizace usilující o vytváření prostředí přátelského dětské hře. V neposlední řadě si předmět klade za cíl prozkoumávat okolnosti a možnosti vývoje pracovních a byznys příležitostí pro absolventy rekreologie a sportovních studií ve vztahu k diskutovanému tématu.
Studenti znají základní teoretické poznatky v oblasti teorie hry. Studenti rozumí významu hry v životě člověka. Studenti jsou schopni cílevědomě vytvářet podpůrné prostředí pro rozvoj organické, svobodně zvolené hry. Studenti jsou schopni aplikovat získané schopnosti do praxe - naplánovat vyučovací nebo sportovní jednotku s použitím principů playwork. Studenti dovedou prakticky propojit různé přístupy k třídění her do typologií. Studenti rozumí jednotlivým fázím herního cyklu. Studenti dovedou rozeznat projevy vyloučení a postupy ve vytváření inkluzivního herního prostředí. Studenti rozumí významu řízeného rizika ve hře.
|
|
Předpoklady
|
Studenti by měli být schopni: - samostatně pracovat s učebními texty a literaturou, - kriticky uvažovat nad obsahem předmětu a studijních textů, - aktivně se zapojovat do diskusí, nebát se projevit vlastní názor a přemýšlet, - pracovat ve skupině na seminárním úkolu Studenti by měli znát zejména základy pedagogiky, psychologie, teorie tělesné kultury z předešlého studia.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Aktivní účast ve výuce, maximálně dvě absence za semestr Průběžné plnění studijních úkolů v semestru Splnění zápočtu za seminární úkol Absolvování zkoušky
|
|
Doporučená literatura
|
-
Berne, E., & Nová, G. (2011). Jak si lidé hrají. Praha: Portál.
-
Caillois, R., & Vangeli, N. (1998). Hry a lidé: maska a závrať. Praha: Studio Ypsilon.
-
Emilie Beaulieu MD MPH FRCPC, Suzanne Beno MD FRCPC; Canadian Paediatric Society, Injury Prevention Committee, Injury Prevention Committee. Healthy childhood development through outdoor risky play: Navigating the balance with injury prevention. 2024.
-
Hughes, Bob. Evolutionary Playwork and Reflective Analytic Practice. London. 2013.
-
Huizinga, J., Vácha, J., & Černý, J. (1971). Homo ludens: o původu kultury ve hře. Praha: Mladá fronta.
-
Ježek, Petr. Zachycení typologie her a fází herního cyklu v rámci svobodně zvolené dětské hry ve školní družině. Olomouc, 2024. UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI. Fakulta tělesné kultury. 2024.
|