|
Vyučující
|
-
Jirásek Ivo, prof. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Téma člověka v dějinách myšlení (mytologie, náboženství, filosofie). 2. Člověk a zvíře, odlišné způsoby bytí. 3. Duše a duch - způsoby transcendence animální zakotvenosti. 4. Přirozenost člověka jako muže a ženy, pohlaví a gender, feminismus. 5. Tělesnost a nahota, důsledky v "pornoizaci sportu". 6. Podoby lásky. 7. Člověk a Bůh - je náboženství antropologickou konstantou? 8. Já a druhý, tvář a dialog. 9. Horizont smrti. 10. Odcizení a seberealizace v lidské práci. 11. Smysl a absurdita života. 12. Fenomén hry, hrdina a prohra. 13. Scholé, areté a olympismus. 14. Etika a fair play. 15. Bolest ve sportu a rozvoj osobnosti: kyborgizace člověka.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 39 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 59 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 56 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 56 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Zprostředkovat základní přehled o filosofickém diskursu porozumění člověku. Umožnit studentům porozumět filosofické antropologii jako disciplíně zajímající se o člověka v jeho celkovosti (tázání se po smyslu lidského způsobu bytí). Naučit je filosofické analýze vybraných pojmů z oblasti pohybové kultury.
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: - porozumění člověku v dějinách myšlení - dimenzí lidského způsobu bytí (tělo, duše, duch) - vztahu k druhým (muž a žena, láska, Já a Ty) - spiritualitě a religiozitě, odcizení a práci - horizontu smrti, smyslu a absurditě života Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: - reflektovat etiku v podobě výchovy charakteru - aplikovat filosofický způsob uvažování na kinantropologická témata - kriticky myslet - podkládat tvrzení argumenty - vztahovat svůj život k filosofickým tématům
|
|
Předpoklady
|
kriticky přemýšlet aplikovat kritické myšlení na četbu zdrojů přinášet témata pro skupinové seminární rozpravy a aktivně se jich účastnit
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
- četba literatury (konkrétní vybrané úryvky z filosofické tradice ke každému tematickému okruhu zpřístupněny v prostředí Moodle); - samostatné vypracování materiálů k jednotlivým tematickým okruhům, tvorba "osobních skript" na základě četby a studia (předpokládaný rozsah cca 5-10 normostran na jedno téma); - aktivní zapojení do skupinové rozpravy na seminářích (max. 2 absence) s každotýdenní přípravnou četbou umožňující diskusi; - ústní zkouška.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Bednář, M. (2009). Pohyb člověka na biodromu: cesta životem z pohledu (nejen) kinantropologie.
-
Coreth, E. (1994). Co je člověk?. Praha.
-
Jirásek, I. (2005). Filosofická kinantropologie: setkání filosofie, těla a pohybu.. Olomouc.
-
Sokol, J. (2002). Filosofická antropologie: člověk jako osoba. Praha.
-
Störig, H. J. Malé dějiny filozofie. Praha. 2007.
|