Předmět: Filozofická kinantropologie

« Zpět
Název předmětu Filozofická kinantropologie
Kód předmětu KRL/FILA
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jirásek Ivo, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Téma člověka v dějinách myšlení (mytologie, náboženství, filosofie). 2. Člověk a zvíře, odlišné způsoby bytí. 3. Duše a duch - způsoby transcendence animální zakotvenosti. 4. Přirozenost člověka jako muže a ženy, pohlaví a gender, feminismus. 5. Tělesnost a nahota, důsledky v "pornoizaci sportu". 6. Podoby lásky. 7. Člověk a Bůh - je náboženství antropologickou konstantou? 8. Já a druhý, tvář a dialog. 9. Horizont smrti. 10. Odcizení a seberealizace v lidské práci. 11. Smysl a absurdita života. 12. Fenomén hry, hrdina a prohra. 13. Scholé, areté a olympismus. 14. Etika a fair play. 15. Bolest ve sportu a rozvoj osobnosti: kyborgizace člověka.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Účast na výuce - 39 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 59 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 56 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 56 hodin za semestr
Výstupy z učení
Zprostředkovat základní přehled o filosofickém diskursu porozumění člověku. Umožnit studentům porozumět filosofické antropologii jako disciplíně zajímající se o člověka v jeho celkovosti (tázání se po smyslu lidského způsobu bytí). Naučit je filosofické analýze vybraných pojmů z oblasti pohybové kultury.
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: - porozumění člověku v dějinách myšlení - dimenzí lidského způsobu bytí (tělo, duše, duch) - vztahu k druhým (muž a žena, láska, Já a Ty) - spiritualitě a religiozitě, odcizení a práci - horizontu smrti, smyslu a absurditě života Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: - reflektovat etiku v podobě výchovy charakteru - aplikovat filosofický způsob uvažování na kinantropologická témata - kriticky myslet - podkládat tvrzení argumenty - vztahovat svůj život k filosofickým tématům
Předpoklady
kriticky přemýšlet aplikovat kritické myšlení na četbu zdrojů přinášet témata pro skupinové seminární rozpravy a aktivně se jich účastnit

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

- četba literatury (konkrétní vybrané úryvky z filosofické tradice ke každému tematickému okruhu zpřístupněny v prostředí Moodle); - samostatné vypracování materiálů k jednotlivým tematickým okruhům, tvorba "osobních skript" na základě četby a studia (předpokládaný rozsah cca 5-10 normostran na jedno téma); - aktivní zapojení do skupinové rozpravy na seminářích (max. 2 absence) s každotýdenní přípravnou četbou umožňující diskusi; - ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • Bednář, M. (2009). Pohyb člověka na biodromu: cesta životem z pohledu (nejen) kinantropologie.
  • Coreth, E. (1994). Co je člověk?. Praha.
  • Jirásek, I. (2005). Filosofická kinantropologie: setkání filosofie, těla a pohybu.. Olomouc.
  • Sokol, J. (2002). Filosofická antropologie: člověk jako osoba. Praha.
  • Störig, H. J. Malé dějiny filozofie. Praha. 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Rekreologie - pedagogika volného času (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní