Vyučující
|
-
Špička Jiří, prof. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Polemika o moci a bezmocnosti během avignonského papežství: a) Dante Alighieri b) Marsilius z Padovy c) Francesco Petrarca d) Sv. Kateřina Sienská Svatba v renesanční Itálii: postupy a zvyky Láska a touha v Machiavelliho Mandragoře: kritika sexuální přitažlivosti a dobové manželství Erotika v náboženských hrách renesanční Florenci Mnoho tváří renesanční ženy: básnířka Laudomila Forteguerri mezi politikou a vášní
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 6 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je přestavit výběr témat z pozdně-středověké a renesanční italské kultury. První část předmětu je věnována italské reflexi avignonského papežství. Druhá část pojednává o ženské literatuře, erotických tématech a manželství v Renesanci. Dalším cílem je představit studentům významné evropské a americké vědecké osobnosti, proto jsou obě části předmětu realizovány významnými zahraničními odborníky a veškerá výuka probíhá v angličtině. V rámci projektu UPlift - Rozšíření a systematizace výuky ve světových jazycích na FF UP, reg. c. 141;. CZ.1.07/2.2.00/28.0033, proběhla v zimním semestru 2014/15 přednáška prof. Konrad Eisenbichler z University of Toronto na téma Renesanční svatba, Básnířka Laudomia Forteguerri, Machiavelliho Mandragora. V rámci projektu UPlift - Rozšíření a systematizace výuky ve světových jazycích na FF UP, reg. c. 141;. CZ.1.07/2.2.00/28.0033, proběhla v zimním semestru 2014/15 přednáška prof. Valentiny Lepri z University ve Varšavě na téma Renesanční kniha, Cenzura v renesanci a Recepce Machiavelliho politického myšlení. Studijní materiály naleznete na: odkaz na adresu předmětu v couresewaru: https://courseware.upol.cz/wps/myportal/!ut/p/c5/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3gXf88gNzdXE0ODEENzA0dPHwO3sEBjQwMzQ6B8JJK8f6iXk4Gnv2mgkYm_t7G3uzlJutHkDYwJ6PbzyM9N1Y_UjzLHqcrXXD8iNSWzJD4lNS2xNKekWL8gNzSivNxREQDLArrp/dl3/d3/L0lDU0lKSmdrS0NsRUpDZ3BSQSEhL29Cb2dBRUlRaGpFS0lRQUJHY1p3aklDa3FTaFMvNEMxYjlXX05yMGdERVNaSUpSREVTWk1KUWlBIS83X0RPSVJGRkU0MTBUMTcwQUlMMEZWUTMxME03L2dLM1VUOTkyMzAyMjgvaWJtLmludi8yNzcyMDYzOTg4MDEvRG9rdW1lbnRQb3J0bGV0Rm9ybUFjdGlvbi9pbnNlcnQ!/
- procvičení metod tematické komparatistiky - interpretace renesance podle nejnovějších metod - dokonalejší pochopení sporů o avignonské papežství - dokonalejší pochopení vztahů poezie a politiky
|
Předpoklady
|
Znalost angličtiny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Účast na výuce.
|
Doporučená literatura
|
-
Burke. (1996). Italská renesance.
-
Digrin. (1995). Divadlo učenců a diplomatů.
-
Hledíková. (2013). Počátky avignonského papežství a české země.
-
Špička. (2010). Petrarca: homo politicus.
|