Předmět: Italské reálie

« Zpět
Název předmětu Italské reálie
Kód předmětu KRI/IR
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Voždová Marie, doc. PhDr. Ph.D.
  • Marini Alessandro, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod, literatura k tématu 2. Tridentský koncil a nový katolicismus. Umění, společnost a politická situace na Apeninském poloostrově v druhé polovině 16. století 3. Politický přehled 17. století. Koncept baroka. 4. Barokní malířství ? naturalismus a klasicismus: Caravaggio, Carracci, Guido Reni, O. a A. Gentileschi 5. Barokní sochařství a architektura 6. Italská společnost v českých zemích a její proměna. Češi v Itálii. 7. Toskánsko přelomu 17. a 18. století. 8. Akademie vzdělanců a šlechty. 9. Settecento, změna politické mapy Itálie. Osvícenství, nové dynastie, reformy. Časopis Cafe. 10. Umění pozdního baroka. Benátky. 11. Každodenní život v Římě za časů Giana Lorenza Berniniho. 12. Společnost 17. a 18. století a její proměny 13. Zemědělství a fyziokratismus.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
  • Semestrální práce - 25 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 25 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 50 hodin za semestr
Výstupy z učení
- seznámit posluchače se základními reáliemi barokní Itálie - zapojení italského umění do celoevropského kontextu - česko-italské vztahy v raném novověku ? kavalírské cestování, italští umělci ve střední Evropě
- Student získá základní orientaci v pramenech a v odborné literatuře k tématu - seznámí se základními problémy italské společnosti 17. - 18. století - získá schopnost podniknout samostatný výzkum, dokáže kriticky hodnotit prameny; pozná souvislost mezi historickým vývojem a vývojem kultury a umění.
Předpoklady
Žádné.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta

- Aktivní účast - Referát
Doporučená literatura
  • (1999). La pittura barocca. Milano.
  • STORIA d?Italia/ Il pensiero, l?arte, la letteratura. Torino, Einaudi.
  • Carpanetto, D., Ricuperati, G. (2008). L?Italia del Settecento. Roma-Bari.
  • Consoli, D. (1972). Dall?Arcadia all?illuminismo. Bologna.
  • Chastel, A. (1982). Storia dell?arte italiana II.. Roma-Bari.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Italská filologie (2016) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Italská filologie (2016) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní