Vyučující
|
-
Bidaud Samuel Henri, doc. PhD.
-
Hildenbrand Zuzana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Probíraná témata: 1. Výslovnost francouzských samohlásek. Samohlásky ústní. Samohlásky [i], [y] a [u]. Cvičení. 2. Výslovnost francouzských samohlásek. Samohlásky ústní. Samohlásky [E], [OE] a [O]. Cvičení. 3. Výslovnost francouzských samohlásek. Samohlásky ústní. Samohláska [A] a e-caduc. Cvičení. 4. Výslovnost francouzských samohlásek. Samohlásky nosové. Cvičení. 5. Výslovnost francouzských polosouhlásek. Cvičení. 6. Výslovnost francouzských souhlásek, souhlásky závěrové. Cvičení. 7. Výslovnost francouzských souhlásek, souhlásky úžinové + grafický znak h. Cvičení. 8. Zvuková výstavba souvislé francouzské promluvy. Spojování hlásek do větších celků. Slabičné dělení. Asimilace konsonantů. Vokalická harmonie. Cvičení. 9. Zvuková výstavba souvislé francouzské promluvy. Návaznost samohlásek a souhlásek. Liaison.. Cvičení. 10. Zvuková výstavba souvislé francouzské promluvy. Rytmus. Cvičení. 11. Zvuková výstavba souvislé francouzské promluvy. Rytmická skupina. Cvičení. 12. Zvuková výstavba souvislé francouzské promluvy. Intonace. Cvičení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se synchronním popisem zvukového plánu francouzštiny. Důraz je kladen na praktické zvládnutí ortoepických pravidel, praktický nácvik nejen jednotlivých hlásek, ale také jevů suprasegmentálních a na teoretický popis a pochopení podstaty procvičovaných jevů.
- praktické zvládnutí ortoepie francouzštiny - schopnost porozumět textům z oboru fonetika - osvojení základních fonetických a fonologických termínů
|
Předpoklady
|
Žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemný test
Splnění předmětu je podmíněno přítomností studenta ve výuce, systematickou přípravou na jednotlivé hodiny, prostudováním příslušné odborné literatury a přednesením referátu.
|
Doporučená literatura
|
-
Barféty, M. (2007). Compréhension orale 3 - niveaux B1 / B2 . Paris.
-
Barféty, M. (2010). Compréhension orale 4 - niveaux B2 / C1 . Paris.
-
Dohalská, M., Schulzová, O. (2009). Fonetika francouzštiny. Praha.
-
Charliac, L., Motron, A.-C. (2006). Phonétique progressive du français ? Niveau avancé . Paris.
-
Charliac, L., Motron, A.-C. (2004). Phonétique progressive du français ? Niveau intermédiaire . Paris.
-
Janešová, J. (1995). Praktický kurs francouzské výslovnosti. Praha: Leda.
-
Léon, P. ? Léon, M. (1964). Introduction ? la phonétique corrective. Paris.
-
Léon, P. et al. (1983). Les accents des Français. Paris.
|