| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Voždová Marie, doc. PhDr. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Špička Jiří, prof. Mgr. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Nemrava Daniel, prof. Mgr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Cílem předmětu je rozvíjení literárně-teoretické připravenosti studenta v souvislosti s metodologickým přístupem k tématu disertační práce. Student je konfrontován s teoriemi nejvýznamnějších literárněvědných škol: formalismus, strukturalismus, sémiologie, receptivní teorie, sociologie literatury, nová kritika, fenomenologie, apod., dále se základními metodami komparatistiky, gender studies, postkoloniálního diskursu, kulturologie, estetiky. 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
        
            
                    
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 100 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 25 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Semestrální práce
                        - 80 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 150 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Cílem předmětu je rozvíjení literárně-teoretické připravenosti studenta v souvislosti s metodologickým přístupem k tématu disertační práce. 
                 
                -rozvoj schopnosti odborné polemiky -orientace v evropské i světové literární vědě -prohloubení schopnosti aplikace teoretických poznatků na vlastní literární korpus   
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                žádné
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Student se musí aktivně účastnit přednášek a seminářů. Ke zkoušce  musí znát látku v rozsahu přednášek a mít podrobnou znalost pěti významných literárně-vědných děl (výběr vlastní po dohodě s vyučujícím).
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Aristotelés. (1993). Poetika. Praha. 
                
 
            
                
                - 
                    Auerbach, E. Mimesis. Zobrazení skutečnosti v západoevropských literaturách.Praha 1998. 
                
 
            
                
                - 
                    Eco, U. Teorie sémiotiky. Praha: Argo 2009.. 
                
 
            
                
                - 
                    Genette, Gérard. (2007). Fikce a vyprávění. Brno, Praha. 
                
 
            
                
                - 
                    Greimas, A. J. (1966). Sémantique structurale: recherche de méthode (ang. překlad: Structural Semantics. An Attempt at a Method. Lincoln and London: University of Nebraska Press 1983.). Paris. 
                
 
            
                
                - 
                    Spitzer. (2010). Stylistické studie z románských literatur. Praha. 
                
 
            
         
         
         
     |