Předmět: Zelená učebna - výuka v přírodě

« Zpět
Název předmětu Zelená učebna - výuka v přírodě
Kód předmětu KPŘ/PBV1@
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Holcová Gazárková Anežka, Mgr. Ph.D.
  • Škardová Pavlína, Ing. Ph.D.
  • Vašut Radim Jan, doc. RNDr. Ph.D.
  • Kopecká Jitka, Mgr. PhD.
  • Jáč Martin, RNDr. Ph.D.
  • Vašutová Dagmar, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět Zelená učebna - výuka v přírodě bude koncipován jako blokové, praktické cvičení realizované ve venkovním prostředí. Jednotlivé bloky budou zaměřeny na hlavní přírodovědné obory - botaniku, zoologii, geologii a pěstitelství. Výuka těchto bloků bude probíhat na pozemku zahrady UPOL i na dalších lokalitách. Součástí předmětu budou také dva didaktické bloky, jeden úvodní - před vlastním praktickým cvičením ve venkovním prostředí a jeden závěrečný, kde bude probíhat reflexe realizovaného cvičení. Studenti se v průběhu předmětu seznámí s pomůckami i aplikacemi, které mohou podpořit poznávání přírody a vybraných organismů a samotnou realizaci venkovní výuku. Naučí se propojit teorii s praxí v oblasti venkovní výuky přírodopisu na 2. stupni základních škol a v odpovídajících ročnících nižšího stupně víceletých gymnázií. Studenti v průběhu kurzu zpracují výstupy z realizovaných bloků. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: charakterizovat a porovnat základní formy venkovní výuky a jejich využití ve výuce přírodopisu; vymezit a aplikovat didaktické metody vhodné pro venkovní výuku; popsat specifika venkovní výuky v rámci jednotlivých přírodovědných disciplín (botanika, zoologie, geologie a pěstitelství) využívat teoretické poznatky o venkovní výuce při plánování a reflexi výuky přírodopisu; poznávat vybrané organismy a objekty neživé přírody s pomocí vybraných publikací, či aplikací; efektivně používat různé materiální prostředky výuky při venkovní výuce přírodopisu; využívat školní zahradu jako prostor pro venkovní výuku přírodopisu a navrhovat vhodné výukové aktivity; realizovat venkovní výuku v přírodovědných oblastech Témata: Metody a formy venkovní výuky a jejich využití v praxi. Skupinová práce. Příprava a realizace venkovní výuky pro vybranou školu. Reflexe výukových aktivit. Příprava předmětu probíhala v rámci projektu Podpora zelených dovedností a udržitelnosti na UP / NPO_UPOL_MSMT_2118/2024-4.

Předpoklady
nespecifikováno
KPŘ/PBCB@

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Požadavky na studenty: Povolena absence v 1 semináři za semestr, aktivní účast ve cvičení, splnění průběžně zadávaných úkolů v požadované kvalitě. Požadavky na studenty v rámci ISP: Prezenční účast v seminářích 50 %, aktivní účast ve cvičení, splnění všech průběžně zadávaných úkolů v požadované kvalitě.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní