Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Ukotvení předmětu v RVP ZV 2. Živá a neživá příroda - rozbor učiva 3. Pojetí a obsah prvouky, didaktické zásady 3. Specifické metody, formy a prostředky ve vyučování Osvojit si principy seznamování dětí s přírodninami a přírodními jevy: - možnosti pozorování, pokusů a manipulace s přírodninami - využití aktivizujících metod, forem a strategií v konstruktivistickém pojetí edukace - badatelsky orientovaná výuka, projektové vyučování, integrovaná tematická výuka, apod. - zásady a možnosti realizace environmentální výchovy žáků mladšího školního věku
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Semestrální práce
- 6 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 15 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Disciplína je speciální didaktikou, která se zabývá teorií a praxí výchovy a vzdělávání elementárního učení o přírodě a společnosti. Orientuje se na pojetí, cíle, dimenze a úkoly prvouky. Analyzuje obsah učiva prvouky včetně jejích integrálních součástí. Vychází z historického přehledu etap a vývoje předmětu v české škole. Zabývá se uplatňováním vhodných metod, forem a prostředků ve vyučování prvouce.
Způsobilosti souvisejí s obsahovou návazností na předmět a jeho cíle.
|
Předpoklady
|
Předpoklady souvisejí s cíli a způsobilostmi předmětu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Projekt podle zadání vyučujícího - portfolio metodických listů a didaktického materiálu pro realizaci 4 vyučovacích jednotek prvouky, jeho obhajoba při kolokviu
|
Doporučená literatura
|
-
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. (2013). Didaktika přírodovědného základu, 1. vyd.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně.
-
Jančaříková, K. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
-
Kovaliková, S., Olsenová, K. (1995). Integrovaná tématická výuka - model. Kroměříž : Spirála.
-
PODROUŽEK, L. (2003). Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Pelhřimov : Vydavatelství Aleš Čeněk.
-
PODROUŽEK, L. (1996). Prvouka - Vyučování prvouce na integrovaném pozadí ročních období. Plzeň : ZČU.
-
Podroužek, L. (1993). Prvouka a přírodověda s didaktikou. Plzeň.
-
PODROUŽEK, L. (1999). Předměty o přírodě a společnosti v primární škole. Plzeň: ZČU.
-
RAŠKOVÁ, M. (2006). Elementární učení o přírodě a společnosti od minulosti k současnosti. Olomouc : UP.
-
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009.
|