Vyučující
|
-
Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
-
Vaňková Alžběta, Mgr. Ph.D.
-
Rechtik Zdeněk, Mgr. Ph.D.
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Škola v přírodě - legislativa, plánování, organizace. Využití mezipředmětových vztahů na škole v přírodě. Základy pěší, vodní a cykloturistiky a jejich organizace. Zásady bezpečnosti a ochrany zdraví žáků při pobytu v přírodě/škole v přírodě. Adaptační procesy na přírodní prostředí, bezpečnostní zřetele pobytu v přírodě. Turistické a tábornické dovednosti, orientační hry, pohybové hry v terénu. Orientace v přírodě, plánování turistické trasy, profil trasy v kontextu specifik dané věkové kategorie. Zásady ekologie pobytu v přírodě. Humanitární činnost a předlékařská první pomoc. Řešení nenadálých situací přírodního i průmyslového charakteru, ochrana zdraví.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - využití přírodního prostředí k pohybovým aktivitám, - organizovat skupinu žáků v nenadálých situacích a řešit situace ohrožení zdraví dětí, - orientovat se v možnostech různých druhů turistiky s dětmi mladšího školního věku, - plánovat a organizovat pobyt v přírodě/školu v přírodě s žáky 1. stupně školy při dodržení zásad pobytu v přírodě a bezpečnosti a ochrany zdraví žáků.
|
Předpoklady
|
schopnosti a zdravotní stav umožňující plnit požadavky pro udělení kreditů
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
aktivní účast ve výuce 100 % úspěšně splněný didaktický výstup seminární práce Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Foglová, M. (2008). Etapové hry v přírodě: tábory a školy v přírodě, zpestření pobytů v ozdravovnách, inspirace pro vedoucí skautských oddílů. Praha: Portál.
-
Neuman, J. et al. (2000). Turistika a sporty v přírodě. Praha: Portál.
-
Ondráček, J., & Hřebíčková, S. (2007). Cykloturistika. Brno: Masarykova univerzita.
-
Skeřil, M., Čegan, P., & Kašubová, J. (2003). Cykloturistika pro všechny: příručka pro učitele, vedoucí mládeže, rodiče a přátele na kole. Ostrava: Montanex.
-
Watkins, D., Dalal, M., Langley, J., & English, M. (1995). Táboření a turistika. Bratislava: Mladé letá.
-
Zapletal,M. (1992). Hry v přírodě. Praha, Olympia.
|