Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Teoretická a praktická příprava pro plnění diagnostické funkce učitele primární školy. Osvojení dovednosti efektivně využít jednotlivé diagnostické nástroje v pedagogickém procesu. 1. Pedagogická diagnostika jako vědní obor, její pojetí a úkoly. Specifika a zaměření pedagogické diagnostiky v primární škole. Diagnostická kompetence učitele 1. stupně. 2. Typy a etapy pedagogické diagnostiky 3. Metody pedagogické diagnostiky (didaktický test, pozorování, rozhovor, dotazník, sociometrie, projektivní metody, anamnéza) 4. Diagnostická dokumentace (portfolio žáka) 5. Diagnostika školní zralosti a připravenosti 6. Diagnostika předpokladů pro čtení a psaní 7. Diagnostika rozumového rozvoje žáka 8. Diagnostika motivační a zájmové oblasti, postojově hodnotová orientace 9. Sebepojetí školní úspěšnosti, specifika motivace žáka mladšího školního věku 10. Diagnostika školního prostředí, využití sociometrie v mapování třídního klimatu 11. Diagnostika rodinného prostředí 12. Autodiagnostika pedagogické práce učitele
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Záměrem předmětu je připravit budoucí učitele 1. stupně ZŠ jak po stránce teoretické, tak i praktické pro plnění jejich diagnostické funkce. Posluchači se seznámí s úkoly, specifickými rysy a oblastmi pedagogické diagnostiky žáka primární školy a školní třídy. Osvojí si dovednosti využití jednotlivých diagnostických metod v pedagogickém procesu.
Studenti se orientují v problematice diagnostiky na primární škole.
|
Předpoklady
|
Všeobecná orientace v oblasti obecné didaktiky a pedagogické diagnostiky
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Seminární práce
- aktivní účast na seminářích (max 2 omluvené absence) - zpracování semestrálního úkolu dle pokynů vyučujícího (sociometrický výzkum vybrané třídy primární školy, diagnostické portfolio vybraného žáka 1. stupně) - zápočtový test
|
Doporučená literatura
|
-
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2569-4..
-
braun richard. (2014). Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha.
-
dandová eva. (2018). Školní zralost a odklady školní docházky. Praha.
-
DITTRICH, P. (1992). Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha : H+H.
-
DVOŘÁKOVÁ, M. (1995). Pedagogicko-psychologická diagnostika I.. České Budějovice : Jihočeská univerzita.
-
DVOŘÁKOVÁ, M. (1999). Pedagogicko-psychologická diagnostika II.. České Budějovice : Jihočeská univerzita.
-
Gillernová, I., Krejčová, L. a kol. (2014). Sociální dovednosti ve škole.. Praha: Grada.
-
HRABAL, V. (1989). Pedagogicko psychologická diagnostika žáka. Praha : SPN.
-
CHRÁSKA, M. (1999). Didaktické testy. Brno.
-
MOJŽÍŠEK, L. (1986). Základy pedagogické diagnostiky. Praha : SPN.
-
Porubčanová Dáša. (2019). Pedagogická diagnostika v edukačnej teórii a praxi. Týn nad Vltavou.
-
SPÁČILOVÁ, H. (2003). Pedagogická diagnostika v primární škole I.. Olomouc : UP.
-
Spáčilová, H. (2009). Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě.. Praha: Portál.
-
ŠINDELAROVÁ, B. (1996). Předcházíme poruchám učení. Přel. V. Pokorná. Praha : Portál.
-
ZELINKOVÁ, O. (2001). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program - nástroje pro prevenci, nápravu a integraci.. Praha: Portál.
|