Předmět: Školní pedagogika

« Zpět
Název předmětu Školní pedagogika
Kód předmětu KPV/TSK@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- osobnost a výchova - osobnost, výchova a její složky, činitelé výchovy, sebevýchova - výchovný proces - průběh, etapy a specifika - osobnost v učitelské profesi a metodika výchovného působení učitele - učitel jako pedagogický pracovník - funkce a role učitele - učitel při spolupráci školy a rodiny, oblasti spolupráce, etapy, formy - třídní učitel - pedagogická dokumentace - její význam a záznamy - školní preventivní program pro základní školy, preventivní aktivity

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cíle: Obecný základ studijní disciplíny tvoří začlenění výchovy mezi pedagogické disciplíny a zaměřuje se na složky výchovy, výchovný proces, zásady, metody, formy a prostředky výchovné práce na 1. stupni základní školy. Součástí studijní disciplíny je vedle problematiky etap a modelů vzájemné spolupráce školy a rodiny, negativních vlivů ve výchově, řízení výchovné práce s vedením povinné školní dokumentace. Cílem je integrace výchovných prvků do jednotlivých předmětů na 1. stupni základní školy. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem výchova včetně jejích složek, výchovný proces a jeho etapy; zásady, metody, formy a prostředky výchovy, prevenci sociálně patologických jevů a vybrané jevy, - objasnit vztah vzájemné spolupráce školy a rodiny podle jednotlivých modelů i etapizace, umět řídit činnosti zúčastněných při spolupráci, - znát prostředky pedagogické komunikace a možných způsobů spolupráce s rodiči a dalšími partnery školního života, - znát zákony a další vnější a vnitřní normy i dokumentaci vztahujících se k výkonu profese učitele na 1. stupni ZŠ a k jeho pracovnímu prostředí, - vysvětlit význam preventivních aktivit ve školní edukaci, - vyjmenovat a charakterizovat vybrané jevy v rámci prevence sociálně patologických jevů; implementovat vybrané jevy v rámci prevence sociálně patologických jevů do školní edukace, - promýšlet otázky výchovného hodnocení na základě cílových hodnot, vést žáky k autentickému sebehodnocení, - analyzovat a posuzovat výchovné jevy v souvislosti s pozorováním školní reality, dokázat z pozorované pedagogické reality formulovat výchovný problém, - charakterizovat, analyzovat a zpracovat povinnou školskou dokumentaci. Témata: Výchova a rozbor složek výchovy. Interakce rodiny a školy, formy a etapy spolupráce. Řízení výchovné práce. Platné kutikulární dokumenty. Vedení pedagogické a školské dokumentace. Prevence sociálně patologických jevů. Pozorování školní reality v ZŠ.
Způsobilosti souvisejí s obsahovou návazností na předmět a jeho cíle.
Předpoklady
Předpoklady souvisejí s cíli a způsobilostmi předmětu.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test

Požadavky k udělení zápočtu: - samostudium doporučené studijní opory a doporučených zdrojů literatury a materiálů, které jsou uvedeny ve studijní opoře - 50% aktivní účast v kontaktní výuce (platí pouze pro ZS 2020/21) Požadavky ke zkoušce: - vykonání on-line testu (bližní informace k organizaci zkoušky budou v průběhu semestru odeslány prostřednictvím hromadného e-mailu).
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní