Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rechtik Zdeněk, Mgr. Ph.D.
-
Gaďourek Zdeněk, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem je seznámit studenta s poznatky v oblastech: Základní plavání v RVP ZV, legislativa, kompetence učitele. Bezpečnost při předplavecké výchově a základním plavání. Technika základních plaveckých způsobů prsa, kraul, znak. Metody a didaktické postupy při výuce uvedených plaveckých způsobů. Záchrana tonoucího, dopomoc unavenému plavci.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Seznámení studenta se zásadami bezpečnosti na plaveckém stadionu a při plaveckém výcviku, seznámení s technikami dopomoci unavenému plavci a základy první pomoci. Seznámení s plaveckými způsoby (prsa, kraul, znak, motýlek) jejich metodickými postupy a jejich specifiky při aplikaci ve výuce plavání. Hry a relaxační činnosti ve vodním prostředí.
Student chápe význam obecných a specifických didaktických zásadpři výuce základů plavání. Orientuje se v didaktických metodách, didaktických stylech, didaktických postupech a didaktických formách a v možnostech jejich využití při výuce základních plaveckých dovedností a plaveckých způsobů prsa, znak, kraul. Osvojí si techniku záchrany tonoucího a dopomoci unavenému plavci. Seznámí se s požadavky na bezpečnost žáka při základním plaveckém výcviku.
|
Předpoklady
|
Plavecká způsobilost (uplavat 200 m bez známek únavy, bez zastavení a bez pomůcek).
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
- aktivní účast na cvičeních 80 % - uplavat 200 m bez zastavení, známek únavy a bez pomůcek v daném časovém limitu - předvést správnou techniku plaveckých způsobů prsa, kraul, znak - předvést záchranu tonoucího a dopomoc unavenému plavci Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Hahn. Plavání.
-
Kiedroňová, Eva. Jak se rodí vodníčci.
-
Miklánková, L. (2010). Problematika výchovy v rodině v oblasti pohybových aktivit a úspěšnost dítěte v plavání. Disertační práce.
-
SVOZIL, Zbyněk. (1997). Učební postupy v plavání: pro mírně pokročilé a pokročilé plavce..
|