Předmět: Poznávání přírody a společnosti 1

« Zpět
Název předmětu Poznávání přírody a společnosti 1
Kód předmětu KPV/PSLQ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Srbená Alena, Mgr. Ph.D.
  • Vavrdová Alena, Mgr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Základy botanické a zoologické poznatky 2. Základy pokusnictví a pěstitelství 3. Seznámení s využitím metod, organizačních forem a prostředků vhodných při práci v MŠ

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 8 hodin za semestr
Výstupy z učení
Speciální didaktika, která se zabývá teorií a praxí a vzdělávání v oblasti přírodovědného učení, zahrnuje okruhu botanické, zoologické, základy pokusnictví a pěstitelství, ale také základní minimum fyzikálních a geologicko-mineralogických základů. Zaměřuje se na vytváření základních vědomostí a dovedností, které se u dětí budou dále rozvíjet na 1. stupni ZŠ. Orientuje se na pojetí, cíle a úkoly. Analyzuje obsah učiva včetně integrálních součástí, zabývá se otázkami uplatnění vhodných metod, forem a prostředků při rozvíjení přírodovědného poznávání.
Studenti získají kompetence odpovídající stanoveným cílům.
Předpoklady
Předpoklady souvisejí s cíli.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Zpracovat projekt, který je zaměřen na aktivity dětí v MŠ se zaměřením na oblast přírodovědného učení.
Doporučená literatura
  • BUREŠOVÁ, K., KORVASOVÁ, H. (2003). Nápady pro mrňata a škvrňata. Kněžice : Chaloupky.
  • VALENTA, J. A KOL. (1993). Projektová metoda ve škole a za školou. Pohledy.. Praha : IPOS ARTAMA.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr