Předmět: Poznávání přírody a společnosti 2

« Zpět
Název předmětu Poznávání přírody a společnosti 2
Kód předmětu KPV/PPS2M
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Člověk v systému živé přírody. 2. Člověk jako společenský tvor. 3. Uplatnění metodického systému při práci v mateřské škole.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 4 hodiny za semestr
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cíl disciplíny je zaměřen na vytváření nejzákladnějších představ, vědomostí a dovedností z pblasti elementárního učení o přírodě a společnosti u dětí předškolního věku s akcentem na jeho společenskovědní složku. Disciplína se orientuje na činnostní pojetí, zabývá se otázkami uplatnění vhodných forem, aktivizačních metod a specifických prostředků při výchovně vzdělávací práci v mateřské škole. Systém poznatků představuje jednoduché poučení o člověku v různých situacích, souvislostech a vztazích, ve kterých si dítě uvědomuje společenský život v rodině i mimo rodinu a získává nejjednodušší poznatky a zkušenosti v oblasti společenského dění, které jej v životě bezprostředně obklopuje a s nímž přichází nejčastěji do styku. Důraz při výuce je proto kladen na vnímání a citové požitky dětí při osvojování vědomostí a dovedností a na projektovou metodu zaměřenou též na tvorbu projektů.
Způsobilosti souvisejí s obsahovou návazností na předmět a jeho cíle.
Předpoklady
Předpoklady souvisejí s cíli a způsobilostmi předmětu.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Zpracovat projekt, který je zaměřen na aktivity dětí v MŠ s tématem Člověk a jeho okolní svět.
Doporučená literatura
  • RAŠKOVÁ, M. (2006). Nebojme se projektové metody. INFORMATORIUM 3-8, roč. XIII.
  • VALENTA, J. A KOL. (1993). Projektová metoda ve škole a za školou. Pohledy.. Praha : IPOS ARTAMA.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr