Předmět: Pedagogika předškolního věku 2

« Zpět
Název předmětu Pedagogika předškolního věku 2
Kód předmětu KPV/PP2Q
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Srbená Alena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Zásady řízení edukace v předškolním zařízení 2. Analýza kurikulárního dokumentu, určeného pro výchovu a vzdělávání dětí předškolního věku 3. Projektování v mateřské škole 4. Spolupráce mateřské školy s rodinou 5. Návaznost předškolního a základního vzdělávání

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
V rámci předmětu se studenti seznámí se zásadami řízení edukace, analýzou podmínek a procesů v podmínkách předškolního zařízení. Budou schopni aplikovat algoritmus projektování při vytváření vzdělávacích projektů na konkrétní podmínky školy, třídy, individua. Pochopí zásady úspěšné spolupráce rodiny a školy.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah a cíle předmětu.
Předpoklady
Všeobecná orientace v oblasti pedagogiky a obecné didaktiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Aktivní účast ve výuce, vytvoření vzdělávacího programu.
Doporučená literatura
  • Bečvářová, Z. (2003). Současná mateřská škola a její řízení. Praha: Portál.
  • Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
  • KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika.. Praha: Portál.
  • OPRAVILOVÁ, E. (1988). Dítě si hraje a poznává svět. Praha : SPN.
  • Rýdl, K., & Šmelová, E. (2012). Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869?2011). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • ŠMELOVÁ, E. (2004). Mateřská škola a její učitelé v podmínkách společenských změn. Teorie a praxe II.. Olomouc : UP.
  • ŠMELOVÁ, E. (2004). Mateřská škola. Teorie a praxe I.. Olomouc: UP.
  • VÚP. (2004). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika předškolního věku - učitelství pro mateřské školy (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika předškolního věku - učitelství pro mateřské školy (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní