Předmět: Komunikativní dovednosti učitele MŠ

« Zpět
Název předmětu Komunikativní dovednosti učitele MŠ
Kód předmětu KPV/PKD@
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Pedagogická a sociální komunikace a interakce. Metody a techniky komunikace. Osobnost učitele a její vliv na komunikaci ve třídě. Komunikace a interakce učitel - dítě. Součástí této studijní disciplíny v prezenční formě studia je také mikrovýstup ve fakultní mateřské škole.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 4 hodiny za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cíle: Disciplína má charakter přípravy na účinnou pedagogickou komunikaci. Obsahově je zaměřena na teoretické, ale zejména praktické poznatky, které rozvíjejí komunikativní dovednosti budoucího učitele mateřské školy. V kontaktní výuce jsou rozvíjeny základní řečové, pohybové a výrazové předpoklady. Student je veden k sebepoznání a k seberegulaci svého vnějšího projevu, což jsou nezbytné předpoklady sociálního kontaktu s dítětem předškolního věku. Komunikativní dovednosti jsou rozvíjeny formou modelových a typových mikrovýstupů a situací, které probíhají ve výuce i v konkrétní pedagogické praxi. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat základní pojmy jako jsou sociální a pedagogická komunikace a interakce a další pojmy, jež se k nim vztahují, " objasnit význam pozitivního vztahu mezi učitelem a dítětem pro efektivní socializaci a personalizaci dítěte předškolního věku, " na základě situace promýšlet nejvhodnější způsoby řešení problémových situací při komunikaci s dítětem v daném věku, " reflektovat vlastní komunikační aktivitu ve výchovně vzdělávacím procesu, " objektivizovat své komunikační působení vzhledem k vzniklé situaci ve výchovně vzdělávacím procesu.
Studenti by po absolvování předmětu měli dosáhnout kompetencí vyplývajících ze stanovených cílů.
Předpoklady
Všeobecná orientace v oblasti pedagogiky a práce s literaturou.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta

Zpracování sebereflexe
Doporučená literatura
  • BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc: UP.
  • CANCELOSI, J. S. (1994). Strategie řízení třídy. Praha: Portál.
  • GAVORA, P. (2003). Učiteĺ a žiaci v komunikácii. Bratislava: Vydavatelství UK.
  • KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.
  • KYRIACOU, C. (1996). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.
  • MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: MU.
  • NELEŠOVSKÁ, A. (2005). Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada.
  • PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, D. (2020). Učíme se porozumět. Vydavatelství UP.
  • SVATOŠ, T. (1995). Pedagogická cvičení ze sociální a pedagogické komunikace. Hradec Králové.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní