Předmět: Pedagogická diagnostika

« Zpět
Název předmětu Pedagogická diagnostika
Kód předmětu KPV/PEDIP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pedagogická diagnostika jako vědní obor, její pojetí a úkoly. Specifické rysy pedagogické diagnostiky v práci učitele primární školy. Diagnostická kompetence učitele. 2. Přehled jednotlivých oblastí pedagogické diagnostiky v primární škole. Diagnostika osobnosti žáka - učební styl, motivace, potřeby, postoje, hodnotová orientace, sociálně významné rysy osobnosti, diagnostika třídy, rodinného prostředí, diagnostika dalších činitelů působících mimo školu. 3. Přehled a rozbor základních metod pedagogické diagnostiky, jejich uplatnění v diagnostické činnosti učitele primární školy, uvedení konkrétních příkladů. 4. Problematika připravenosti dítěte ke vstupu do školy, diagnostika školní zralosti. 5. Diagnostika předpokladů školní zralosti - motorika, grafomotorika a kresba, smyslové vnímání, řeč, matematická představivost, hra a sociální dovednosti, diagnostika specifických vývojových poruch učení.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je osvojení diagnostické kompetence studentů, budoucích učitelů 1. stupně ZŠ. Studenti se seznámí s oblastmi pedagogické diagnostiky žáka primární školy a naučí se využívat diagnostické metody (klinické a testové nástroje) v pedagogickém procesu. Osvojí si dovednost využívat diagnostické situace edukačního procesu pro komplexní diagnostiku jedince i třídního kolektivu.
Studenti se orientují v teorii a praxi diagnostiky na primární škole.
Předpoklady
Všeobecná orientace v oblasti pedagogiky a obecné didaktiky

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Studenti zpracují diagnostické portfolio zvolené třídy, jehož součástí bude: 1. stručná charakteristika třídy 2. sociometrický výzkum třídy 3. sumář metodických materiálů, které student k diagnostice zvolené oblasti využil 4. anketa, škála, test nebo dotazník na zvolenou oblast.
Doporučená literatura
  • Bednářová, J., Šmardová, V., & Šmarda, R. (2007). Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press.
  • DITTRICH, P. (1992). Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha : H+H.
  • DVOŘÁKOVÁ, M. (1995). Pedagogicko-psychologická diagnostika I.. České Budějovice : Jihočeská univerzita.
  • DVOŘÁKOVÁ, M. (1999). Pedagogicko-psychologická diagnostika II.. České Budějovice : Jihočeská univerzita.
  • HRABAL, V. (1989). Pedagogicko psychologická diagnostika žáka. Praha : SPN.
  • CHRÁSKA, M. (1999). Didaktické testy. Brno.
  • MOJŽÍŠEK, L. (1986). Základy pedagogické diagnostiky. Praha : SPN.
  • SPÁČILOVÁ, H. (2003). Pedagogická diagnostika v primární škole I.. Olomouc : UP.
  • ŠINDELAROVÁ, B. (1996). Předcházíme poruchám učení. Přel. V. Pokorná. Praha : Portál.
  • ZELINKOVÁ, O. (2001). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program - nástroje pro prevenci, nápravu a integraci.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní