Course: Methodology of First Steps in Reading and Writing

« Back
Course title Methodology of First Steps in Reading and Writing
Course code KPV/KTDCQ
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
Lecture, Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Activating (Simulations, Games, Dramatization)
  • Homework for Teaching - 5 hours per semester
  • Preparation for the Exam - 30 hours per semester
  • Preparation for the Course Credit - 5 hours per semester
Learning outcomes
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Mark, Student performance, Didactic Test, Analyssis of the Student's Portfolio

Recommended literature
  • FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J. NOVOTNÁ, M. (1999). Výuka čtení a psaní na 1. stupni ZŠ. Brno : Paido.
  • FASNEROVÁ, M. (2018). Prvopočáteční čtení a psaní. Vydání 1.. Praha: Grada.
  • FASNEROVÁ,M. Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní.
  • Franclová, M. (2013). Zahájení školní docházky. Praha Grada.
  • HŘEBEJKOVÁ, J., PENC, V. (1977). Čtení, psaní, jazyková a literární výchova v 1. ročníku.. Praha: SPN.
  • JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP.
  • SANTLEROVÁ, K. (1995). Metody ve výuce čtení a psaní. Brno : Paido.
  • SANTLEROVÁ, K., SÝKOROVÁ, H. (1994). Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Brno : CDVU.
  • SPÁČILOVÁ, H., ŠUBOVÁ, L. (2004). Příprava žáka na psaní. Olomouc : UP.
  • SPILKOVÁ, V. A KOL. (2005). Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha : Portál.
  • WILDOVÁ, R. a kol. (2012). Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching primary school classes 1 through 5 and special education (MD17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching primary school classes 1 through 5 and special education (MD16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 5 Recommended year of study:5, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching primary school classes 1 through 5 and special education (MD18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer