Předmět: Vybrané teorie vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Vybrané teorie vzdělávání
Kód předmětu KPV/KPVTQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Teorie vzdělávání a rozdíly mezi nimi 2. Formalismus a transmisivní vyučování 3. Personalistické teorie 4. Kognitivně psychologické teorie 5. Pedagogický konstruktivismus 6. Konstruktivismus v předškolním vzdělávání 7. Transmisivní a kontruktivní vzdělávání 8. Technologické teorie 9. Sociokognitivní teorie 10. Sociální teorie 11. Akademické teorie

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Prostřednictví předmětu se studenti seznámí a pochopí jednotlivé přístupy nejvýznamnějších soudobých proudů pedagogického myšlení. Studenti se seznámí s cíli, s úvahami o roli učitelů, s postavením žáka ve vzdělávacím procesu, se sociokulturním významem vzdělávání v rámci soudobých teorií vzdělávání.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah a cíle předmětu.
Předpoklady
Všeobecná orientace v oblasti pedagogiky a obecné didaktiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aplikace východisek zvolené teorie vzdělávání do předškolního vzdělávání, a to na základě analýzy: a) RVP PV, b) ŠVP PV konkrétní MŠ
Doporučená literatura
  • (2009). Individualizace v předškolním vzdělávání. Praha : VÚP.
  • (2004). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha : VÚP.
  • BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. 1. vyd.. Portál, Praha.
  • Kalhous, Z., Obst, O. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • KASÍKOVÁ, H. (1997). Kooperativní učení a kooperativní škola. Praha : Portál.
  • KOLLARIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál.
  • NEZVALOVÁ, D. (1998). Pedagogika pro učitele. Část druhá - Vzdělávací systémy ve vyspělých zemích.. Olomouc: VUP.
  • PETTY, G. (1996). Moderní vyučování.. Praha: Portál.
  • PIAGET, J, INHELDEROVÁ, B. (1997). Psychologie dítěte. Praha : Portál.
  • PRŮCHA, J. (2002). Moderní pedagogika.. Praha.
  • ROGERS, C.R. (1996). Způsob bytí. Praha : Portál.
  • VYGOTSKIJ, L.S. (1976). Myšlení a řeč. Praha : SPN.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr