| Název předmětu | Pedagogická komunikace |
|---|---|
| Kód předmětu | KPV/KPKO@ |
| Organizační forma výuky | Konzultace |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
nespecifikováno
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Výstupy z učení |
|
Cíle: Disciplína má charakter přípravy na účinnou pedagogickou komunikaci. Obsahově je zaměřena na teoretické, ale zejména praktické poznatky, které rozvíjejí komunikativní dovednosti budoucího učitele primární školy. V kontaktní výuce jsou rozvíjeny základní řečové, pohybové a výrazové předpoklady. Student je veden k sebepoznání a k seberegulaci svého vnějšího projevu, což jsou nezbytné předpoklady sociálního kontaktu s žákem mladšího školního věku. Komunikativní dovednosti jsou rozvíjeny formou modelových a typových mikrovýstupů a situací, které probíhají ve výuce i v konkrétní pedagogické praxi. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat základní pojmy jako jsou sociální a pedagogická komunikace a interakce a další pojmy, jež se k nim vztahují " objasnit význam pozitivního vztahu mezi učitelem a žákem pro efektivní socializaci a personalizaci žáka mladšího školního věku " na základě situace promýšlet nejvhodnější způsoby řešení problémových situací při komunikaci s žákem v daném věku " reflektovat vlastní komunikační aktivitu ve výchovně vzdělávacím procesu " objektivizovat své komunikační působení vzhledem k vzniklé situaci ve výchovně vzdělávacím procesu Témata: Pedagogická a sociální komunikace a interakce Metody a techniky komunikace Osobnost učitele a její vliv na komunikaci ve třídě Komunikace a interakce učitel-žák. Součástí této studijní disciplíny v prezenční formě studia je také mikrovýstup na fakultní základní škole, kdy je výstup studenta natočen na videokameru a následně je realizován tzv. videotréning interakcí.
|
| Předpoklady |
|
Znalost tematiky obecné pedagogiky a orientace v problematice didaktiky.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Seminární práce
- aktivní účast na semináři - zpracování sebereflexe |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |