Vyučující
|
-
Petrová Jitka, PhDr. Ph.D.
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Nátěstová Taťána, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Pedagogická diagnostika jako věda, vymezení základních pojmů pedagogické diagnostiky, úkoly, cíle a typy pedagogické diagnostiky, přehled metod pedagogické diagnostiky Proces pedagogické diagnostiky v podmínkách mateřské školy a jeho komplexní pojetí Osobnost učitele jako součást pedagogické diagnostiky, odborné diagnostické a intervenční kompetence učitele MŠ Hodnocení a prognóza rozvoje dítěte předškolního věku ve vztahu ke klíčovým kompetencím - pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV jako podpora individualizace vzdělávání v podmínkách mateřské školy, význam a smysl pedagogické diagnostiky v předškolním vzdělávání Přehled některých vybraných nástrojů pedagogické diagnostiky v mateřské škole Etapy diagnostického procesu v práci učitele Specifické oblasti rozvoje dítěte předškolního věku v pedagogické diagnostice Základní přehled vývojových škál v jednotlivých specifických oblastech pedagogické diagnostiky dítěte v předškolním vzdělávání Portfolio dítěte v mateřské škole a jeho využití v pedagogické diagnostice Analýza spontánní hry dítěte v mateřské škole jako prostředek pedagogické diagnostiky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou diagnostikování v edukačním prostředí, a to s akcentem na pedagogickou diagnostiku dítěte předškolního věku v kontextu předškolního kurikula. Po absolvování předmětu bude student schopný: - používat odbornou terminologii pedagogické diagnostiky, - porozumí podstatě procesu pedagogického diagnostikování - osvojí si škálu diagnostických metod a v jejich rámci konkrétní nástroje se zaměřením na jednotlivé oblasti diagnostikování dítěte předškolního věku - porozumí strategii tvorby IVP Témata: pedagogická diagnostika a její teoretické vymezení, proces diagnostikování, metody pedagogické diagnostiky, pedagogická diagnostika v kontextu oblastí rozvoje dítěte, individuální vzdělávací plán.
|
Předpoklady
|
Znalost RVP PV, orientace v předmětech: Obecná didaktika, Předškolní pedagogika, Vývojová psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Seminární práce
Aktivita studenta na seminářích, zapojení do diskuze, schopnost hledat souvislosti a návaznosti mezi dosud získanými teoretickými poznatky, kreativní přístup k plnění průběžně zadávaných úkolů. Zpracování komplexního portfolia námětů aktivit pro pedagogickou diagnostiku dítěte v mateřské škole pro všechny oblasti - dle přesného zadání (výběr a odstupňování aktivit dle věku dítěte). Písemná zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
Bednářová, J., Šmardová, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno : Computer Press. 2007.
-
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. (2007). Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno : Computer Press.
-
KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka. Brno : MC nakladatelství. 2005.
-
Svobodová, E., Vítečková, M. a kol. (2017). Osobnost předškolního pedagoga. Praha: Portál.
-
ŠMELOVÁ, E. (2016). Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. Olomouc: UP.
-
Šmelová, E., Petrová, A., & Souralová, E. (2012). Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, A., SOURALOVÁ, E. (2012). Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky. Olomouc: UP.
-
Tomanová, D. (2006). Úvod do pedagogické diagnostiky v mateřské škole. Olomouc: UP.
-
Zelinková, O. (2011). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Praha: Portál.
|