Předmět: Pedagogická praxe 2 s reflexí

« Zpět
Název předmětu Pedagogická praxe 2 s reflexí
Kód předmětu KPV/KP2R@
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Cíl a obsah vzdělání, pedagogické dokumenty vymezující cíl a obsah vzdělání. 2. Vyučovací proces. 3. Příprava učitele na vyučování. 4. Prověřování a hodnocení. 5. Vyučovací metody a zásady.

Studijní aktivity a metody výuky
Pozorování
Výstupy z učení
Pozorování a analýza průběhu výchovně vzdělávacího procesu ve třídách se spojenými ročníky, a to z hlediska činnosti učitele i žáků a jejich vzájemné interakce se zaměřením na teorii vyučování na 1. stupni ZŠ. Studenti sledují a rozebírají pod vedením metodika PdF UP základní a diagnostické, řídící a prognostické činnosti učitele v rámci přípravy a průběhu vyučování. Na základě potvrzení o provedené praxi získají studenti zápočet. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " interpretovat a charakterizovat málotřídní školu, " diskutovat o organizačních formách práce na málotřídní škole " specifikovat klima třídy, popř. atmosféra hodiny v návaznosti na interakci učitel - žák na málotřídní škole, " uvést vztah mezi interakcí žák - žák na málotřídní škole, " uspořádat vzdělávací strategii výuky na málotřídní škole, " registrovat různé metodické postupy na málotřídní škole, " analyzovat kurikulární dokument v kombinaci s konkrétním švp na málotřídní škole, " analyzovat, hodnotit vyučovací proces podle zadaných kritérií málotřídní školy. Výstupem náslechové pedagogické praxe je hospitační protokol vytvořený na základě analýzy vyučovacího procesu s pedagogem v disciplíně Primární pedagogika 3. Témata: málotřídní škola, metodické postupy používané na málotřídní škole, strategie učení na málotřídní škole, učitel málotřídní školy - činnosti diagnostické, řídící, prognostické, pozorované organizační formy málotřídní školy. pozorované výukové metody málotřídní školy. klima málotřídní třídy - atmosféra v hodině málotřídní školy atd., interakce učitel - žák málotřídní školy, interakce žák - žák málotřídní školy, způsoby hodnocení žáků, portfólio pedagogických praxí.
Způsobilosti souvisejí s obsahovou návazností na předmět a jeho cíle.
Předpoklady
Předpoklady souvisejí s cíli a způsobilostmi předmětu.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor portfolia studenta

Studenti k zápočtu odevzdají pozorovací a hospitační protokoly, zaměřené na zadanou problematiku. Mimořádně platné pro ZS 2020/21: Realizace všech praxí je v současné době v souvislosti s aktuální situací Covid 19 v ČR řešena na úrovni vedení fakulty. O možnostech realizace praxí Vás bude vedení fakulty průběžně informovat prostřednictvím metodiků praxí. Sledujte prosím také průběžně aktuální informace na internetových stránkách Střediska pedagogických a odborných praxí (SPOP) PdF UP.
Doporučená literatura
  • (2007). Klíčové kompetence v základním vzdělávání. Praha: VÚP.
  • JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2006). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. .. Praha: Triton.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní