Předmět: Hudebně-pohybová výchova

« Zpět
Název předmětu Hudebně-pohybová výchova
Kód předmětu KPV/KMHPQ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
  • Obručníková Hana, Mgr.
Obsah předmětu
Rozvoj rytmického vnímání. Didaktické metody, postupy a styly při rozvoji základních hudebně pohybových aspektů - tempo, takt, charakter hudby, melodie. Spojení pohybu s hudbou - základní mechanismy a pravidla. Pohybová skladba pro děti předškolního věku specifika

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Student bude seznámen se základními hudebně-pohybovými vztahy (takt, rytmus, tempo, charakter hudby). Osvojí si činnosti s náčiním využitelným při rozvoji vnímání rytmu a tempa ve vztahu k pohybu. Prostřednictvím praktických cvičení bude u studentů prohloubena oblast metodiky rozvoje kinestézie u dětí. Student bude seznámen s principy tvorby pohybové skladby pro děti předškolního věku
Student se bude orientovat v základních hudebně-pohybových vztazích a pochopí mechanismus jejich realizace u dané věkové kategorie. Seznámí se se specifiky hudebně-pohybové výchovy dětí předškolního věku. Zvládne základy tvorby jednoduché pohybové skladby s hudbou.
Předpoklady
pohybové schopnosti umožňující úspěšné absolvování výuky

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

- aktivní účast ve cvičeních min. 80 % - úspěšné zvládnutí techniky cvičení s náčiním (krátké pohybové skladby) - seminární práce: vytvoření portfolia z oblasti hudebně-pohybové výchovy - záznam cvičné pohybové skladby Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
Doporučená literatura
  • Appelt. (1995). Pohybová skladba v teorii a praxi. Praha.
  • D´Andrea, F. (1998). Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. Praha: Portál.
  • Kulhánková, Eva. (2006). Písničky a říkadla s tancem. Praha : Portál.
  • Lössl. Lidový tanec jako zdroj dětské radosti.
  • Miklánková, L., & Bednářová, H. (2010). Písnička si hraje s námi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Miklánková, L. (2007). Hudba jako prostředek motivace a iniciace žáka v tělesné výchově.. Olomouc: UP.
  • SMITKOVÁ, Z. (1992). Špalíček zhudebněných říkadel a cvičení pro malé děti. Praha: Olympia.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní