Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
-
Obručníková Hana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Rozvoj rytmického vnímání. Didaktické metody, postupy a styly při rozvoji základních hudebně pohybových aspektů - tempo, takt, charakter hudby, melodie. Spojení pohybu s hudbou - základní mechanismy a pravidla. Pohybová skladba pro děti předškolního věku specifika
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Student bude seznámen se základními hudebně-pohybovými vztahy (takt, rytmus, tempo, charakter hudby). Osvojí si činnosti s náčiním využitelným při rozvoji vnímání rytmu a tempa ve vztahu k pohybu. Prostřednictvím praktických cvičení bude u studentů prohloubena oblast metodiky rozvoje kinestézie u dětí. Student bude seznámen s principy tvorby pohybové skladby pro děti předškolního věku
Student se bude orientovat v základních hudebně-pohybových vztazích a pochopí mechanismus jejich realizace u dané věkové kategorie. Seznámí se se specifiky hudebně-pohybové výchovy dětí předškolního věku. Zvládne základy tvorby jednoduché pohybové skladby s hudbou.
|
Předpoklady
|
pohybové schopnosti umožňující úspěšné absolvování výuky
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
- aktivní účast ve cvičeních min. 80 % - úspěšné zvládnutí techniky cvičení s náčiním (krátké pohybové skladby) - seminární práce: vytvoření portfolia z oblasti hudebně-pohybové výchovy - záznam cvičné pohybové skladby Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Appelt. (1995). Pohybová skladba v teorii a praxi. Praha.
-
D´Andrea, F. (1998). Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. Praha: Portál.
-
Kulhánková, Eva. (2006). Písničky a říkadla s tancem. Praha : Portál.
-
Lössl. Lidový tanec jako zdroj dětské radosti.
-
Miklánková, L., & Bednářová, H. (2010). Písnička si hraje s námi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Miklánková, L. (2007). Hudba jako prostředek motivace a iniciace žáka v tělesné výchově.. Olomouc: UP.
-
SMITKOVÁ, Z. (1992). Špalíček zhudebněných říkadel a cvičení pro malé děti. Praha: Olympia.
|