| Název předmětu | Interkulturní výchova v MŠ |
|---|---|
| Kód předmětu | KPV/KIVA@ |
| Organizační forma výuky | Konzultace |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | 1 |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Témata: Uvedení do problematiky interkulturního vzdělávání. Multikulturní společnost, kultura. Vymezení pojmů interkulturalita a multikulturalita, multikulturní výchova. Menšiny a migranti v ČR. Problematika integrace a vzdělávání v českých mateřských školách a v zahraničí. Práce s dítětem s OMJ.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Výstupy z učení |
|
Cíle: Studenti by měli být schopni: " definovat a vysvětlit pojem interkulturalita, multikulturalita , " mít základní znalosti o menšinách žijících na území ČR, " orientovat se v sociokulturně různorodém světě, " vysvětlit a orientovat se v problematice integrace a vzdělávání menšin v českých mateřských školách, " orientovat se v problematice integrace a vzdělávání menšin ve vybraných zemích Evropy, " vysvětlit význam a důvody zařazení Interkulturní výchovy do edukace v MŠ, " pracovat s dítětem s odlišným mateřským jazykem (OMJ).
Způsobilosti souvisejí s obsahovou návazností na předmět a jeho cíle. |
| Předpoklady |
|
Předpoklady souvisejí s obsahovou návazností na předmět a jeho cíle.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
- vyhledat a udělat "databázi" projektů, programů a organizací podporující multikulturní výchovu v ČR (mohou být i příklady ze zahraničí), databáze organizací, které realizují workshopy a programy pro MŠ - Jak je interkulturní výchova vymezena v RVP PV? Jak je uspořádán vzdělávací obsah RVP PV - 5 vzdělávacích oblastí; prostudujte tyto vzdělávací oblasti; dále u každé napište, jak jsou prvky interkulturní (multikulturní výchovy) včleněny do těchto oblastí - Návrh, příklad činnosti v práci s dítětem cizinců v MŠ (jak s dítětem pracovat, nebo pracujeme). |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |