Předmět: Komunikativní dovednosti

« Zpět
Název předmětu Komunikativní dovednosti
Kód předmětu KPV/KDMK
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Vavrdová Alena, Mgr. Ph.D.
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Srbená Alena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Sociální a pedagogická komunikace. 2. Osobnost pedagoga předškolního vzdělávání. 3. Technika mluveného slova. 4. Verbální komunikace. 5. Neverbální komunikace. 6. Výraz osobního projevu pedagoga předškolního vzdělávání. 7. Dialog v mateřské škole. 8. Sebereflexe pedagoga mateřské školy. 9. Komunikace s rodiči.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Disciplína má charakter přípravy na účinnou pedagogickou komunikaci v mateřské škole. Hlavní pozornost je zaměřena na osobnost pedagoga mateřské školy a jeho výrazové prostředky. Studenti jsou seznamováni se vstupními teoretickými poznatky, hlavní pozornost je však věnována praktickým činnostem, ve kterých jsou rozvíjeny řečové, pohybové a výrazové dovednosti budoucího pedagoga mateřské školy. Rovněž autoregulativní dovednosti jsou součástí výuky. Studenti jsou vedeni k sebepoznání a k seberegulaci svého projevu, což je nezbytný předpoklad pro navázání sociálního kontaktu s dítětem předškolního věku. K hlavním vyučovacím metodám a formám výuky patří modelové metody a etudy.
Absolvent studijní disciplíny zkvalitní svoji orientaci v dané oblasti a nabyde kompetence odpovídající cíli a náplni předmětu.
Předpoklady
Studenti a učitelé primární a preprimární školy nebo zájemci o danou problematiku.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Seminární práce dle zadání vyučujícího.
Doporučená literatura
  • NELEŠOVSKÁ, A. (2002). Pedagogická komunikace.. Olomouc: UP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr