Předmět: Didaktika předškolního vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Didaktika předškolního vzdělávání
Kód předmětu KPV/DV@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Srbená Alena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Didaktika jako věda 2. Vývoj alternativní didaktiky v českých zemích 3. Činitelé předškolního vzdělávání 4. Teoretická východiska vzdělávacího procesu v předškolním vzdělávání

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cíle: zprostředkovat studentům klíčové oblasti vztahující se ke vzdělávacímu procesu v podmínkách současné mateřské školy či dalších poskytovatelů předškolního vzdělávání, a to vše v kontextu platného předškolního kurikula. Po absolvování student bude schopný: vymezit klíčové mezníky a trendy ve vývoji předškolní didaktiky, a to i v kontextu alternativních vzdělávacích programů, porozumí souvislostem při stanovování cílů, očekávaných výstupů, klíčových kompetencí a prostředků předškolního vzdělávání, osvojí si postupy projektování předškolního kurikula na úrovni ŠVP, TVP v kontextu metod, organizačních forem a didaktických zásad, osvojí si zásady přípravy na práci s dětmi, a to v kontextu zájmů a potřeb dítěte (důraz na individualizaci), bude schopný vytvořit škálu úkolů, a to na základě taxonomií, porozumí podstatě hodnocení pedagogického procesu vzhledem k rozvoji a pokrokům dítěte.
Po absolvování student bude schopný: vymezit klíčové mezníky a trendy ve vývoji předškolní didaktiky, a to i v kontextu alternativních vzdělávacích programů, porozumí souvislostem při stanovování cílů, očekávaných výstupů, klíčových kompetencí a prostředků předškolního vzdělávání, osvojí si postupy projektování předškolního kurikula na úrovni ŠVP, TVP v kontextu metod, organizačních forem a didaktických zásad, osvojí si zásady přípravy na práci s dětmi, a to v kontextu zájmů a potřeb dítěte (důraz na individualizaci), bude schopný vytvořit škálu úkolů, a to na základě taxonomií, porozumí podstatě hodnocení pedagogického procesu vzhledem k rozvoji a pokrokům dítěte.
Předpoklady
Znalosti základů pedagogiky a obecné didaktiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemný test

1. Podmínky pro udělení zápočtu: - 70 % účast na seminářích - aktivní účast na seminářích - průběžné plnění zadaných úkolů 2. Podmínky k úspěšnému ukončení předmětu: - udělený zápočet - zvládnutí učiva v rozsahu učebnice: Šmelová, E., Prášilová, M. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018 - orientace v předškolním kurikulu (RVP PV)
Doporučená literatura
  • HELUS, Zd. (2009). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.
  • PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška a MAREŠ, Jiří. (2013). Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd.. Praha: Portál.
  • ŠMELOVÁ, E.. (2016). Bezvýhradná akceptace ve výchově dítěte. Olomouc: UP.
  • ŠMELOVÁ, E., PAŠILOVÁ, M. a kol. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní