Předmět: Základy psychologie 1

« Zpět
Název předmětu Základy psychologie 1
Kód předmětu KPS/ZS1@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: ? Předmět psychologie, základní pojmy v psychologii, význam a obsah obecné psychologie. Systém psychologických věd. ? Determinace psychického vývoje, bio-psycho-sociálně-duchovní přístup k jedinci. ? Osobnost a poznávací procesy. ? Osobnost a emoce. ? Osobnost a motivace. ? Předmět a význam vývojové psychologie, vývojová změna. ? Periodizace psychického vývoje, přístupy k vývojové periodizaci. ? Psychologická charakteristika jedince ? prepuberta, puberta a adolescence. ? Metody v psychologii

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: ? vymezit psychologii jako vědu, vymezit její předmět, používat základní pojmový aparát v psychologii a aplikovat ho v následně vyučovaných psychologických disciplínách, náplň obecné a vývojové psychologie, ? vysvětlit problematiku determinace osobnosti, ? porozumět základní problematice duševních dějů v osobnosti (psychické procesy a stavy), význam pro edukaci a učení, ? porozumět oblasti učení, myšlení a paměti a jejich využití v oblasti edukace, ? pochopit podstatu motivačních a emočních procesů v osobnosti a jejich vztah k volním procesům, význam v edukačním procesu, ? popsat význam vývojových periodizací a souvislost zrání a učení, ? charakterizovat pojem vývojová změna a popsat základní charakteristiky vývojových fází dospívání (prepuberta, puberta a adolescence), ? popsat metody v psychologii a uvést zásady jejich využití s aplikací na pedagogickou praxi.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: ? vymezit psychologii jako vědu, vymezit její předmět, používat základní pojmový aparát v psychologii a aplikovat ho v následně vyučovaných psychologických disciplínách, náplň obecné a vývojové psychologie, ? vysvětlit problematiku determinace osobnosti, ? porozumět základní problematice duševních dějů v osobnosti (psychické procesy a stavy), význam pro edukaci a učení, ? porozumět oblasti učení, myšlení a paměti a jejich využití v oblasti edukace, ? pochopit podstatu motivačních a emočních procesů v osobnosti a jejich vztah k volním procesům, význam v edukačním procesu, ? popsat význam vývojových periodizací a souvislost zrání a učení, ? charakterizovat pojem vývojová změna a popsat základní charakteristiky vývojových fází dospívání (prepuberta, puberta a adolescence), ? popsat metody v psychologii a uvést zásady jejich využití s aplikací na pedagogickou praxi.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Prezenční forma studia: seminární práce, samostudium ? příprava na kolokvium
Doporučená literatura
  • Atkinsonová, R. a kol.:. Psychologie. Praha, Portál, 2002.
  • PLEVOVÁ I., PETROVÁ A. (2018). Vybrané kapitoly z obecné psychologie. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • PLEVOVÁ, I., PETROVÁ, A. (2018). Vybrané kapitoly z vývojové psychologie. Ostrava: OU.
  • PLEVOVÁ, I. (2017). Psychologické metody pro výchovné poradce. Olomouc: UP.
  • Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2007..
  • SHAPIRO, E. I. (1998). Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha.
  • Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál..
  • Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha, Karolinum 2005.. Praha : Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství zdravotně-preventivních předmětů pro střední a vyšší odborné školy (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní