|
Vyučující
|
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
-
Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Témata: ? Předmět psychologie, základní pojmy v psychologii, význam a obsah obecné psychologie. Systém psychologických věd. ? Determinace psychického vývoje, bio-psycho-sociálně-duchovní přístup k jedinci. ? Osobnost a poznávací procesy. ? Osobnost a emoce. ? Osobnost a motivace. ? Předmět a význam vývojové psychologie, vývojová změna. ? Periodizace psychického vývoje, přístupy k vývojové periodizaci. ? Psychologická charakteristika jedince ? prepuberta, puberta a adolescence. ? Metody v psychologii
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: ? vymezit psychologii jako vědu, vymezit její předmět, používat základní pojmový aparát v psychologii a aplikovat ho v následně vyučovaných psychologických disciplínách, náplň obecné a vývojové psychologie, ? vysvětlit problematiku determinace osobnosti, ? porozumět základní problematice duševních dějů v osobnosti (psychické procesy a stavy), význam pro edukaci a učení, ? porozumět oblasti učení, myšlení a paměti a jejich využití v oblasti edukace, ? pochopit podstatu motivačních a emočních procesů v osobnosti a jejich vztah k volním procesům, význam v edukačním procesu, ? popsat význam vývojových periodizací a souvislost zrání a učení, ? charakterizovat pojem vývojová změna a popsat základní charakteristiky vývojových fází dospívání (prepuberta, puberta a adolescence), ? popsat metody v psychologii a uvést zásady jejich využití s aplikací na pedagogickou praxi.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: ? vymezit psychologii jako vědu, vymezit její předmět, používat základní pojmový aparát v psychologii a aplikovat ho v následně vyučovaných psychologických disciplínách, náplň obecné a vývojové psychologie, ? vysvětlit problematiku determinace osobnosti, ? porozumět základní problematice duševních dějů v osobnosti (psychické procesy a stavy), význam pro edukaci a učení, ? porozumět oblasti učení, myšlení a paměti a jejich využití v oblasti edukace, ? pochopit podstatu motivačních a emočních procesů v osobnosti a jejich vztah k volním procesům, význam v edukačním procesu, ? popsat význam vývojových periodizací a souvislost zrání a učení, ? charakterizovat pojem vývojová změna a popsat základní charakteristiky vývojových fází dospívání (prepuberta, puberta a adolescence), ? popsat metody v psychologii a uvést zásady jejich využití s aplikací na pedagogickou praxi.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Prezenční forma studia: seminární práce, samostudium ? příprava na kolokvium
|
|
Doporučená literatura
|
-
Atkinsonová, R. a kol.:. Psychologie. Praha, Portál, 2002.
-
PLEVOVÁ I., PETROVÁ A. (2018). Vybrané kapitoly z obecné psychologie. Ostrava: Ostravská univerzita.
-
PLEVOVÁ, I., PETROVÁ, A. (2018). Vybrané kapitoly z vývojové psychologie. Ostrava: OU.
-
PLEVOVÁ, I. (2017). Psychologické metody pro výchovné poradce. Olomouc: UP.
-
Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2007..
-
SHAPIRO, E. I. (1998). Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha.
-
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál..
-
Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha, Karolinum 2005.. Praha : Portál.
|