| Název předmětu | Psychologické aspekty edukace |
|---|---|
| Kód předmětu | KPS/XPSAE |
| Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
| Úroveň předmětu | Doktorský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 7 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
- Aktuální problémy psychologického výzkumu edukační reality u nás a v zahraničí. - Teorie učení a jejich komaparace. - Interindividuální rozdíly procesu učení. Inteligence, emoční inteligence. Kreativita. - Hlavní přístupy ke kognitivnímu vývoji. - Teoretické ukotvení stylů žákova učení. Vztah stylu žákova učení a efektivity edukačního procesu. - Motivační a emocionální faktory edukace. - Psychosociální aspekty edukační reality. - Psychosociální dopady nežádoucího chování na proces edukace. - Psychologické aspekty přístupu k žákům se specifickými vzdělávacími potřebami u nás a v zahraničí.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
| Výstupy z učení |
|
Studenti budou v návaznosti na kompetence získané v magisterském studiu schopni hlouběji analyzovat psychologické aspekty edukačního procesu, vyvozovat závěry jako východiska pro utváření koncepcí optimalizace podmínek učení, sledovat výzkumné trendy v dané oblasti a implementovat získané poznatky v konstrukci výzkumného projektu disertační práce a interpretaci získaných dat.
Absolvent získá kompetence - vysvětlit a vzájemně porovnat jednotlivé teorie učení a zhodnotit jejich přínos - analyzovat a vysvětlit spektrum individuálních rozdílů a věkových zvláštností procesu učení v příčinných souvislostech, - vyvozovat závěry jako východiska pro utváření koncepcí optimalizace podmínek učení, - analyzovat, porovnat a zhodnotit principy a metody edukačního přístupu k žákům se specifickými vzdělávacími potřebami u nás a v zahraničí - postihnout aktuální trendy výzkumu psychologických aspektů edukační reality ve světě a zmapovat hlavní výzkumné problémy, - implementovat získané poznatky v konstrukci výzkumného projektu disertační práce a interpretaci získaných dat. |
| Předpoklady |
|
Student na základě poznatků osvojených ve výuce psychologických disciplin v rámci magisterského studia i na základě vlastních pedagogických zkušeností umí: - vysvětlit základy procesu učení, základní zákony učení, mechanismy a druhy učení, - objasnit základní determinační činitele procesu učení, - aplikovat do pedagogické praxe základní poznatky z obecné, vývojové, pedagogické a sociální psychologie v intencích publikací FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2010. ČÍŽKOVÁ-ŠIMÍČKOVÁ, J. a kol. Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP, 2008, KUSÁK, P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie - A. Olomouc : UP, 2001.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Ústní zkouška
Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC25-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Didaktika informatiky a digitálních technologií (DC24-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Didaktika informatiky a digitálních technologií (DC25-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC25-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |