Předmět: Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 3

« Zpět
Název předmětu Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 3
Kód předmětu KPS/WVIG3
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Konečný Josef, doc. PhDr. CSc.
  • Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
  • Dušková Ivana, Mgr.
Obsah předmětu
Psychické poruchy, disharmonický vývoj osobnosti, poruchy chování, sociálně patologické jevy, problematika výukových a výchovných potíží, nadaní žáci, vztahy rodina-škola-žák.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Účast na výuce - 5 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 5 hodin za semestr
Výstupy z učení
Dále se účastníci seznámí s individuálními vzdělávacími plány pro žáky se zdravotním postižením, jejich tvorbou a přípravou, koordinací postupu vyučujících při realizaci individuálních vzdělávacích plánů. Pozornost bude věnována i problematice podpory žáka se zdravotním postižením, jeho rodiny a pedagogických pracovníků školy ze strany SPC. Na modelových situacích se účastníci seznámí, jak konkrétně mohou se žáky pracovat a jak je zapojit do tohoto procesu. Poznatky budou prezentovány zejména vzhledem k předchozím znalostem účastníků z psychologie, pedagogiky a speciální pedagogiky a vedle teoretických informací mají poskytnout i praktické dovednosti při zvládání a řešení nejrůznějších situací v rámci dané problematiky. Výstupem bude zpracování případové studie (kazuistiky) z praxe. Předmět byl inovován v rámci projektu "Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení včetně pracovníků mateřských škol v Olomouckém kraji", reg. č. CZ.1.07/1.3.45/01.0024.
Znalost základních poruch dětského věku a adolescence.
Předpoklady
Předpokladem je znalost základů obecně psychologických disciplín a základů patopsychologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
Doporučená literatura
  • FOŘTÍK, V., FOŘTÍKOVÁ, J. (2007). Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. PRAHA: PORTÁL.
  • Pipeková, a kol. (2006). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr