Vyučující
|
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Konečný Josef, doc. PhDr. CSc.
-
Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
-
Dušková Ivana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Psychické poruchy, disharmonický vývoj osobnosti, poruchy chování, sociálně patologické jevy, problematika výukových a výchovných potíží, nadaní žáci, vztahy rodina-škola-žák.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 5 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 5 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Dále se účastníci seznámí s individuálními vzdělávacími plány pro žáky se zdravotním postižením, jejich tvorbou a přípravou, koordinací postupu vyučujících při realizaci individuálních vzdělávacích plánů. Pozornost bude věnována i problematice podpory žáka se zdravotním postižením, jeho rodiny a pedagogických pracovníků školy ze strany SPC. Na modelových situacích se účastníci seznámí, jak konkrétně mohou se žáky pracovat a jak je zapojit do tohoto procesu. Poznatky budou prezentovány zejména vzhledem k předchozím znalostem účastníků z psychologie, pedagogiky a speciální pedagogiky a vedle teoretických informací mají poskytnout i praktické dovednosti při zvládání a řešení nejrůznějších situací v rámci dané problematiky. Výstupem bude zpracování případové studie (kazuistiky) z praxe. Předmět byl inovován v rámci projektu "Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení včetně pracovníků mateřských škol v Olomouckém kraji", reg. č. CZ.1.07/1.3.45/01.0024.
Znalost základních poruch dětského věku a adolescence.
|
Předpoklady
|
Předpokladem je znalost základů obecně psychologických disciplín a základů patopsychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
FOŘTÍK, V., FOŘTÍKOVÁ, J. (2007). Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. PRAHA: PORTÁL.
-
Pipeková, a kol. (2006). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.
|