Předmět: Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 1

« Zpět
Název předmětu Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 1
Kód předmětu KPS/WVIG1
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Konečný Josef, doc. PhDr. CSc.
  • Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
  • Dušková Ivana, Mgr.
Obsah předmětu
Psychické poruchy, disharmonický vývoj osobnosti, poruchy chování, sociálně patologické jevy, problematika výukových a výchovných potíží, nadaní žáci, vztahy rodina-škola-žák.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Účast na výuce - 5 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 5 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
Výstupy z učení
V rámci inovace disciplíny se účastníci seznámí se základním pojmovým aparátem k dané problematice - výchozími termíny ze speciální pedagogiky - integrací, inkluzí, vytváření inkluzivního prostředí školy a třídy, faktory, které ji ovlivňují. Účastníci se dále seznámí v rámci programu s problematikou integrace žáků, kteří mají speciální vzdělávací potřeby tak, aby ji pochopili a následně využívali v praxi pro účely úspěšného vzdělávání a integraci. Seznámí se se základními pedagogickými metodami a technikami, kompenzačními a didaktickými pomůckami a jejich využíváním, vytvářením podmínek pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a případnou intervencí. Získají ucelený přehled o spolupráci s pedagogicko-psychologickými poradnami (PPP) a speciálně pedagogickými centry (SPC) v rámci procesu integrace. Dále se účastníci seznámí se základním vymezením druhů zdravotního postižení, charakteristikou zdravotního a sociokulturního zvýhodnění, biopsychosociálními aspekty postižení a dopady na osobnost žáka. V rámci řízeného samostudia účastníci vypracují případovou studii ze své praxe. Případová studie bude zaměřena na řešení konkrétní situace s rodiči nebo se žáky při řešení problému týkajícího se školy či rodiny. Vypracovanou případovou studii doručí vyučujícímu v písemné podobě, na základě předem dohodnutého termínu. Případové studie budou prezentovány a analyzovány na prezenční výuce, účastníci budou rozděleni do dvou pracovních skupin. Předmět byl inovován v rámci projektu "Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení včetně pracovníků mateřských škol v Olomouckém kraji", reg. č. CZ.1.07/1.3.45/01.0024.
Znalost základních poruch dětského věku a adolescence.
Předpoklady
Předpokladem je znalost základů obecně psychologických disciplín a základů patopsychologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
Doporučená literatura
  • FOŘTÍK, V., FOŘTÍKOVÁ, J. (2007). Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. PRAHA: PORTÁL.
  • Pipeková, a kol. (2006). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr