|
Vyučující
|
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Školní třída (sociální skupina, význam pro žáky, vznik a rozvoj koheze, vztahy veškolní třídě, dynamika a její prvky). Možnosti práce se školní třídou a diagnostika školní třídy (diagnostický proces, metody, chyby při dg. procesu). Šikana (druhy šikany, stádia, rozvoj a příčiny, oběti, aresoři, řešení, prevence). Agrese a agresivita (příčiny, možnosti práce s agresí, faktory agresivního chování ve školním prostředí, možnosti prevence nežádoucího chování). Diagnostika školní třídy (proces, metody, možnosti, chyby a jejich vliv při práci s jedincem a školné třídou).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 6 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem je pochopení principů sociální iterakce skupiny, dynamiky školní třídy a zvládání nežádoucího chování žáků. Po absolvování tohoto předmětu budou studenti schopni: 1. Pochopit školní třídu jako komplexní sociální skupinu, analyzovat její strukturu, sociální pozice a role, a identifikovat klíčové vlastnosti ovlivňující její dynamiku (např. velikost, koheze). 2. Rozpoznat a analyzovat základní patologie školní třídy (nežádoucí chování, poruchy chování, agrese, šikana a kyberšikana). 3. Rozlišit mezi agresí a šikanou, identifikovat jejich druhy, projevy a příčiny (biologické, rodinné, školní, frustrační, mediální) a navrhnout účinné preventivní strategie. 4. Pochopit komplexní problematiku šikany, její vznik, etapy a role všech účastníků (oběť, agresor, svědek, rodiče, škola, společnost). Budete schopni diagnostikovat projevy šikany a navrhnout možnosti jejího řešení a prevence na školách. 5. Osvojit si techniky pro zvládání nežádoucího chování u dětí, včetně základních technik práce s nežádoucím chováním. 6. Využívat pedagogickou diagnostiku k efektivnímu vedení školní třídy, včetně volby diagnostických nástrojů, interpretace jejich výsledků a vedení třídy formou skupinové práce. Dále budete schopni definovat roli učitele ve vedení třídy a v diagnostickém procesu.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Seminární práce
Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího. U studentů s ISP bude domluveno individuálně s vyučujícím.
|
|
Doporučená literatura
|
-
BENDL, S. (2003). Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV.
-
ČERMÁK, I. (1998). Lidská agrese a její souvislosti.. Žďár nad Sázavou : FAKTA.
-
DAŘÍLEK, P. Metafora jako možnost ovlivnění jedince.
-
DAŘÍLEK,P. Žák a agresivní chování.
-
ELLIOTTOVÁ, M. (1995). Jak ochránit své dítě.. Praha.
-
ERB, H. H. (2000). Násilí ve škole a jak mu čelit.. Praha.
-
KOLÁŘ, M. (2001). Bolest šikanování. Praha : Portál.
-
Kolář, M. (1997). Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál.
-
KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. (2001). Zlo na každý den. Život s deprivanty. Praha: Makropulos.
-
Metodický pokyn MŠMT. (2001). Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol. In Věstník MŠMT ČR.
-
PARRY, J., CARRINGTON, G. (1995). Čelíme šikanování. Metodický mat. Institutu ped.-psychol. poradenství ČR.
-
ŘÍČAN, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí.. Praha.
-
ŘÍČAN, P. (1993). Šikanování jako psychologický problém. Čs. psychologie 37.
-
SCHNEIDER, M., F. (1997). Pomoc! Moje učitelka si na mne zasedla. Praha: Pragma.
|