| Název předmětu | Vývojová psychologie |
|---|---|
| Kód předmětu | KPS/VPS@ |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | 1 |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Předškolní věk ?dětská hra a vývoj kresebné činnosti, zvláštnosti dětské psychiky, adaptace na mateřskou školu. Mladší školní věk ? problematika školní zralosti, náročnost vstupu dítěte do školy, adaptace dítěte na školní prostředí. Nezralé dítě ve škole. Starší školní věk ? psychologická charakteristika dospívání, prepuberta, puberta Adolescence ? identita, sociální vztahy, profesní směřování, subkultura dospívajících Dospělost ? milníky mladší střední a pozdní dospělosti Stáří ? proces stárnutí přístupy k umírání a smrti, význam truchlení Poznámka: Lektor si vyhrazuje právo na změnu témat i jejich pořadí. Ne všechna témata musí být probrána během přímé výuky.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace |
| Výstupy z učení |
|
Předmět navazuje na Základy psychologie I, prohlubuje a rozšiřuje učivo, akcentuje využití poznatků vývojové psychologie v praxi. Zaměřuje se na významné aspekty a události v jednotlivých fázích vývoje, včetně fyzického, kognitivního, emocionálního a sociálního vývoje. Důraz je kladen na významné milníky a proměny, které charakterizují každou periodu lidského života, a na vliv prostředí a genetiky na průběh vývoje. Cílem předmětu je seznámení studentů se základními teoretickými koncepcemi jednotlivých vývojových období člověka.
Student rozumí zvláštnosti dětské psychiky, vývoji hry a kresebné činnosti dětí. Student dokáže vysvětlit problematiku školní zralosti a připravenosti. Student dokáže analyzovat období dospívání a vyvodit přístup k dospívajícím jedinci. Student zná přístupy ke stáří, umírání a rozumí významu truchlení |
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Písemný test
Aktivní účast v hodinách. Maximálně 2 absence za semestr. Při vícero absencí bude vyžadováno zpracování náhradního úkolu. Předmět bude ukončen písemným testem. ISP ? upřesnění požadavků na základě osobní domluvy s vyučující |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |